زیادت وجود بر ماهیت، پژوهشی در اندیشه بهمنیار

نوع مقاله : علمی ـ پژوهشی

نویسنده

دانشجوی دکتری دانشگاه تربیت مدرس، گروه حکمت فلسفه و منطق،

10.30497/ap.2025.244496.1709

چکیده

مسئله‌ی زیادت وجود بر ماهیت از کلیدیترین مباحث در سنت فلسفی اسلامی است. فارابی و ابن‌سینا در شکل‌گیری این مسئله نقشی غیرقابل‌انکار دارند. در میان حکمای پس از ابن‌سینا اختلافی تفسیری ایجادشده‌است که آیا مراد شیخ‌الرئیس از زیادت، صرفاً تغایر منطقی و مفهومی است یا علاوه‌بر تغایر مفهومی به تغایر خارجی نیز قائل است؟ فلاسفه ای مانند میرداماد تفسیر اول را از ابن سینا ارائه کرده اند و فلاسفه ای مانند فخر رازی که از شارحان اولیه اشارات می باشد تفسیر دوم را از ابن سینا مطرح کرده اند.

پژوهش حاضر درصدد این است که جایگاه بهمنیار را به عنوان بزرگترین شاگرد مکتب ابن سینا در میان این دو گروه تفسیری جست‌وجونماید؛ لذا با تکیه بر اثر اصلی او، کتاب التحصیل، درپی کشف این مسئله برآمده و سعی داشته تا با پرداخت به عبارات مهم وی و تجمیع شواهد و قرائن متعدد از کتاب التحصیل ارزیابی جامعی از نظر این فیلسوف ارائه کند.

ماحصل این پژوهش را میتوان این‌گونه بیان‌کرد که نمیتوان به‌راحتی نظر مختار بهمنیار را مشخص نمود؛ چه اینکه در میان کلمات او شواهد قابل‌توجهی بر هر دو تفسیر وجود دارد و نیز اصل محکمی در میان کلمات او نیست تا بتوان آن را به‌عنوان نظریه‌ی اصلی وی تلقی‌کرد و سایر تعابیر او را به‌عنوان متشابهات به آن اصل محکم ارجاع‌داد.

کلیدواژه‌ها

موضوعات


عنوان مقاله [English]

distinction between existence and essence ; A study in Bahmanyar's thought

نویسنده [English]

  • bager navid
Doctoral student of Tarbiat Modares University, Hikmat, Philosophy and Logic Department.
چکیده [English]

The issue of the distinction between existence and essence is one of the most important topics in the Islamic philosophical tradition. Farabi and Avicenna have played an undeniable role in the formation of this issue. Among the philosophers after Avicenna, there has been a difference of interpretation regarding whether Avicenna's distinction is merely a logical and conceptual one, or whether he also considers it to have an external, ontological dimension in addition to its conceptual aspect. Philosophers like Mirdamad have presented the first interpretation of Avicenna, while philosophers like Fakhr al-Razi, one of the early commentators of the *Isharat*, have presented the second interpretation of Avicenna.

The present study aims to determine the position of Bahmanyar, the most prominent student of Avicenna's school, within these two interpretative groups. Therefore, this article, relying on his main work, *Al-Tahsil*, seeks to explore this issue and attempts to present a comprehensive evaluation of this philosopher by examining his key expressions and gathering numerous pieces of evidence and clues.

The result of this research can be stated as follows: It is not easy to determine Bahmanyar's opinion, as there is significant evidence supporting both interpretations in his writings. Moreover, there is no fundamental principle in his works that can be identified as his main theory, based on which his other statements can be interpreted.

کلیدواژه‌ها [English]

  • "
  • existence"
  • essence"
  • conceptual difference"
  • external difference"
  • Bahmaniar"
  • Avicenna"
  • ,"
  • Al-tahsil"
  • ,