نوع مقاله : علمی ـ پژوهشی
نویسندگان
1 دانشیار گروه فلسفه وحکمت دانشگاه تربیت مدرس
2 دانشجوی دکتری فلسفه، دانشگاه تربیت مدرس، تهران، ایران
چکیده
کلیدواژهها
موضوعات
عنوان مقاله [English]
نویسندگان [English]
We can explain “knowing” in Avicenna's thought through higher-order consciousness. He admits unconscious perception both in innate human knowledge namely self-awareness and self-evident concepts and propositions and in sense perceptions, imaginary perceptions, and intellectual perceptions. The difference between conscious and unconscious perceptions is due to the presence of self as the spectator of perception in the earlier and the absence of that in the later. So acquiring knowledge is possible only through presence, attention, and intention of self, hence one knows that she knows. So “knowing” requires higher-order consciousness.
کلیدواژهها [English]
عنوان مقاله [العربیة]
العلم الأعلی فی فلسفة ابن سینا
چکیده [العربیة]یتیّسر تبیین العلم من منظور ابن سینا من خلال العلم الأعلی. إذ یعتقد ابن سینا أنّ الإنسان لا یعلم بطرف من معلوماته علماً واعیاً. وهذا اللاوعی لا نجده فی أنواع العلم بالطبع أو العلم بالذات والبدیهیات فحسب، بل فی الإدراکات الحسّیة والخیالیة والعقلیة أیضاً. وما یمیّز العلم الواعی عن العلم اللاواعی حضور النفس بصفتها مراقبة الإدراکات فی الأولی، وغیابها فی الثانیة. وعلی هذا الأساس، فلا یمکن تحقیق العلم إلا بالتنبّه وحضور القلب وعنایة النفس؛ وبالأحری فإنّ العلم غیر حاصل مادام الإنسان جاهلاً بعلمه، وبذلک فإنّ العلم یستلزم العلم الأعلی.
کلیدواژهها [العربیة]