اشتراک لفظی؛ تعریف ارسطویی و تفسیر فرفوریوس و ابن‌سینا

نوع مقاله : علمی ـ پژوهشی

نویسنده

'گروه فلسفه و حکمت اسلامی، دانشکده الهیات، دانشگاه فردوسی مشهد

10.30497/ap.2025.247903.1730

چکیده

ارسطو در ابتدای کتاب مقولات تعریف اجمالی از الفاظ همنام و هم‌معنی ارائه داده است. فلاسفه ارسطویی و افلاطونی به تفسیر، نقد و تعمیم این تعاریف ارسطویی پرداخته اند. پورفیری (فرفوریوس) تفسیری مفصل و همدلانه از این تعاریف ارائه می دهد و با تعمیم و گسترش این تقسیم بندی، از اقسام همنامی سخن می گوید. ابن سینا در ابتدای کتاب مقولات در منطق الشفاء، به تقسیم بندی الفاظ به «متواطی» و «متفق» پرداخته است. بواسطه مقایسه عبارات سینوی با تعریف ارسطویی و شرح پورفیری نشانه های اثرپذیری ابن سینا از ارسطو و پورفیری شناسایی می شود. اصطلاح «لوگوس اوسیا» در تعریف ارسطویی محل تفاسیر مختلف و متباین بوده است. پروفیری این اصطلاح را اعم از تعریف حدی و رسمی در نظر بگیرد و حتی با ذکر یک مثال، تعاریف ارائه شده از یک شخص را نیز در زمره مصادیقش قرار می دهد. اصطلاح «قول الجوهر» در تعریف سینوی معادل اصطلاح «لوگوس اوسیا» در ارسطو و پورفیری محل بحث و نظر قرار گرفته است. «قول الجوهر» در تحلیل نهایی شیخ معادل «حد بر حسب اسم» و به عبارت دیگر «شرح الاسم» است. همچنین ابن سینا نیز همانند پورفیری برای همنامی، اقسام مختلفی ذکر می کند. او الفاظ مشکک را در این تقسیم بندی به عنوان یکی از مصادیق الفاظ متفق ذکر می کند. الفاظ مشکک را به دو دسته مطلق و نسبی تقسیم می کند. الفاظ مشکک نسبی در تقسیم بندی پروفیری حضور دارند اما الفاظ مشکک مطلق توسط پورفیری ذکر نشده اند.

کلیدواژه‌ها

موضوعات


عنوان مقاله [English]

Homonymy; Aristotelian Definition and the Interpretations of Porphyry and Avicenna

نویسنده [English]

  • vahid khademzadeh
Department of Islamic Philosophy and Theology, Faculty of Theology and Islamic Studies, Ferdowsi University of Mashhad.
چکیده [English]

Aristotle, at the beginning of the Categories, provides a brief definition of homonym and synonym. Aristotelian and Platonic philosophers have engaged in interpreting, criticizing, and extending these Aristotelian definitions. Porphyry offers a detailed and sympathetic interpretation of these definitions and, by expanding and generalizing this classification, discusses the types of homonyms.

Avicenna, at the beginning of the Categories in al-Shifa’s Logic, classifies terms into synonym (mutawāti) and homonym (muttafiq). By comparing Avicenna’s statements with Aristotle’s definition and Porphyry’s commentary, traces of Avicenna’s influence from Aristotle and Porphyry can be identified.

The term logos ousias in Aristotle’s definition has been subject to various and divergent interpretations. Porphyry considers this term to be broader than both the essential definition and descriptive definition. He even, by providing an example, includes descriptions of an individual as instances of this concept.

The term qawl al-jawhar in Avicenna’s classification corresponds to logos ousias in Aristotle and Porphyry and has been a subject of debate. In Avicenna’s final analysis, qawl al-jawhar is equivalent to the definition by name or, in other words, the explanation of the name (sharh al-ism).

Like Porphyry, Avicenna also recognizes multiple types of homonyms. He considers gradational terms (mushakkak) as a subset of homonym (muttafiq) terms in this classification. Furthermore, he divides gradational terms into two categories: absolute and relative. While relative gradational terms are present in Porphyry’s classification, absolute gradational terms are not mentioned by Porphyry

کلیدواژه‌ها [English]

  • Aristotle
  • Avicenna (Ibn Sina)
  • Porphyry
  • Homonymy
  • Synonymy