چرایی تقسیم حرکت به توسطیه و قطعیه و پیامدهای فلسفی آن در حکمت سینوی

نوع مقاله : علمی ـ پژوهشی

نویسندگان

1 دانشگاه امام صادق (ع)

2 عضو هیئت علمی گروه فلسفه دانشگاه امام صادق ع

10.30497/ap.2024.247039.1702

چکیده

مساله حرکت و تغییر، از محوری ترین مباحث طبیعیات و متافیزیک است که از دیرباز محل تامل اکثر فلاسفه از یونان تا دوران معاصر بوده است. با این حال، بحث و گفتگو در باب هستی و چیستی حرکت و یا نحوه تبیین یا تثبیت آن همواره محل بحث فیلسوفان بوده است. ابن سینا همانند بسیاری از فیلسوفان به صورت گسترده به بحث پیرامون حرکت پرداخته است. او بعد از تعریف عام حرکت و بیان دو معنا برای آن، استدلال می کند تنها یکی از معانی حرکت )حرکت به معنای توسط) در خارج موجود است و معنای دیگر حرکت (حرکت به معنای قطع) در خیال انسان موجود است. سوالی که عمدتا مغفول واقع شده است، این است که چرا ابن سینا به این تفکیک دست زده و نهایتا حکم به تحقق حرکت توسطیه داده است و به راستی این تفکیک در نظام فلسفی وی چه جایگاهی دارد؟ این مقاله که به روش توصیفی تحلیلی و با رویکرد اسنادی سامان یافته است، در تلاش است تا به این خلأ پاسخ دهد. در نتیجه این بررسی در نهایت نشان خواهیم داد که تصویر ابن سینا از حقیقت حرکت در حل چالش های مختلفی در باب حرکت که در فلسفه پدید آمده بوده اند، توانا است اگرچه خود وی تصریحا در صدد چنین امری نبوده و صرفا درصدد تحلیل تحقق خارجی و ذهنی حرکت بوده باشد.

کلیدواژه‌ها

موضوعات


عنوان مقاله [English]

Reasons of division of movement into mediating and traversal and its implications in Avicenna's philosophy

نویسندگان [English]

  • Amir Ahmadkhani 1
  • Majid Ahsan 2
1 Imam Sadiq University
2 ...
چکیده [English]

The problem of movement and change is one of the most central topics of metaphysics, which has long been the place of thought for most philosophers from Greece to modern times. However, the discussion about the existence and nature of movement or how to explain or stabilize it has always been the subject of discussion among philosophers. Ibn Sina, like many philosophers, has extensively discussed movement. After giving a general definition of movement and stating two meanings for it, he argues that only one of the meanings of movement (Medial motion) exists outside and the other meaning of movement (Traversal motion) exists in human imagination. The question that has been mostly neglected is why Ibn Sina made this distinction and finally gave the order to realize the traversal motion, and what is the position of this distinction in his philosophical system? This article, which is organized in a descriptive analytical method and with a documentary approach, is trying to answer this gap. The result of this study will finally show that Ibn Sina, with the image he presents of the truth of movement, tries to solve various challenges that have arisen in philosophy about movement. Keywords: Mediating movement, traversing movement, substanial motion, generation and corruption, Avicenna

کلیدواژه‌ها [English]

  • Keywords: Mediating movement
  • traversing movement
  • substanial motion
  • generation and corruption
  • Avicenna