چرایی تقسیم حرکت به توسطیه و قطعیه و پیامدهای فلسفی آن در حکمت سینوی

نوع مقاله : علمی ـ پژوهشی

نویسندگان

1 دانش‌آموخته‌ی کارشناسی ارشد فلسفه و کلام اسلامی، دانشگاه امام صادق (ع)، تهران، ایران.

2 استادیار گروه فلسفه‌ و کلام اسلامی دانشگاه امام صادق (ع)، تهران، ایران .

چکیده

مسئله‌ی حرکت و تغییر، از محوری‌ترین مباحث طبیعیات و متافیزیک است که محل تأمل اکثر فلاسفه از یونان تا دوران معاصر بوده‌است؛ بااین‌حال هستی و چیستی حرکت و یا نحوه‌ی تبیین یا تثبیت آن همچنان محل بحث فیلسوفان ‌است. ابن‌سینا همانند بسیاری از فیلسوفان به‌صورت گسترده به بحث پیرامون حرکت پرداخته‌است. او بعد از تعریف عام حرکت و بیان دو معنا برای آن، استدلال‌می‌کند که تنها یکی از معانی حرکت (به‌معنای توسط) در خارج موجود است و معنای دیگر حرکت (به‌معنای قطع) در خیال انسان موجود است. سؤالی که عمدتاً مغفول واقع شده‌است، این است که چرا ابن‌سینا به این تفکیک دست‌زده و نهایتاً حکم به تحقق حرکت توسطیه داده‌است و به‌راستی این تفکیک در نظام فلسفی وی چه جایگاهی دارد؟ در این مقاله که به‌روش توصیفی‌ـ‌تحلیلی و با روی‌کرد اسنادی سامان یافته‌است، تلاش‌شده‌است تا این خلأ را برطرف‌شود. درنهایت نتیجه‌ی حاصل این شد که تصویر ابن‌سینا از حقیقتِ حرکت، برای حل چالش‌های فلسفی مختلفی درباب حرکت توانا است؛ اگرچه خود وی تصریحاً درصدد چنین امری نبوده و صرفاً درصدد تحلیل تحقق خارجی و ذهنی حرکت بود‌ه‌است.

کلیدواژه‌ها

موضوعات


عنوان مقاله [English]

The Rationale for the Division of Motion into Medial and Traversal and Its Philosophical Implications in Avicennan Philosophy

نویسندگان [English]

  • Amir Ahmadkhani 1
  • Majid Ahsan 2
1 M.A. graduate in Islamic Philosophy and Theology, Imam Sadiq University, Tehran, Iran.
2 Assistant Professor, Department of Islamic Philosophy and Theology, Imam Sadiq University, Tehran, Iran
چکیده [English]

The problem of motion and change is one of the most central topics in both physics and metaphysics, and it has been a subject of contemplation for most philosophers from ancient Greece to the modern era. However, the existence, essence (quiddity), and the manner of explaining or establishing the reality of motion remain subjects of debate among philosophers. Avicenna, like many philosophers, discussed motion extensively. After providing a general definition of motion and proposing two meanings for it, he argues that only one of these meanings—medial motion—exists externally, while the other—traversal motion—exists only in the human imagination. A question that has been largely neglected is why Avicenna made this distinction, ultimately affirming the external realization of medial motion, and what is the precise place of this distinction within his philosophical system? This article, which employs a descriptive-analytical method with a documentary approach, seeks to address this gap. Ultimately, the study concludes that Avicenna’s conception of the reality of motion is capable of resolving various philosophical challenges concerning the topic, even though he himself did not explicitly set out to do so and was merely focused on analyzing the external and mental realization of motion.

کلیدواژه‌ها [English]

  • medial motion
  • traversal motion
  • substantial motion
  • generation and corruption
  • Avicenna
ابن‌سینا، حسین‌بن‌عبدالله(1405ق). شفاء (طبیعیات) (جلد 1). قم: مکتبة آیة ‌الله نجفی.
ابن‌سینا، حسین‌بن‌عبدالله (13۷۹). النجاة. تهران: انتشارات دانشگاه تهران.
ابن‌سینا، حسین‌بن‌عبدالله (۱۳۸۱). الإشارات و التنبیهات. قم: بوستان کتاب قم.
ابن‌سینا، حسین‌بن‌عبدالله (بی‌تا). رسائل(عیون الحکمة). قم: بیدار.
اسماعیلی، محمدعلی(1392). پژوهشی در حرکت قطعیه و توسطیه، فصلنامه معرفت، 22(188)، 99-116.
احسانی، آصف(1395). نسبت حرکت و زمان در فلسفه‌ی ابن‌سینا و ملاصدرا، فصلنامه حکمت اسراء، 8(27)، 17-40.
فاروقی تهانوى، محمدعلى‌بن‌على (1963). کشاف اصطلاحات الفنون (جلد ۱). مصر: المؤسسة المصریة، العامة.
فاضل هندی، بهاءالدین محمد (۱۳۹۴). عون اخوان الصفاء علی فهم الشفاء (جلد ۳). تهران: وایا.
فتحعلی، محمود و رحمت‌اله رضایی(1387). تأملی بر تفاسیر حرکت قطعیه و توسطیه، فصلنامه معرفت فلسفی، 21، 99-134.
صیدی، محمود و سید محمد موسوی(1393). بررسی و تحلیل حرکت قطعیه و توسطیه، فصلنامه جاویدان خرد، 11(25)،119-136.
نجفی افرا، مهدی(1388). معنی و وجود حرکت در فلسفه‌ی ابن‌سینا، فصلنامه آینه معرفت، 9(3)، 1-26
مبارکشاه بخاری، محمد (۱۳۵۳). شرح حکمة العین (جعفر زاهدی، به‌مقدمه و تصحیح). مشهد: داشنگاه فردوسی مشهد.
رازی، فخرالدین محمد‌بن‌عمر(۱۳۸۷). المباحث المشرقیة فی علم الإلهیات و الطبیعیات. قم: بیدار.
Ackrill, J. L. (1963). Aristotle: Categories and De Interpretatione. Oxford: Clarendon Press.
Ahmed, Asad Q. (2016). The reception of avicenna's theory of motion in the twelfth century. Arabic Sciences and Philosophy, 26(2), 215-243.
McGinnis, J. (2006a). “A medieval Arabic analysis of motion at an instant: the Avicennan sources to the forma fluens/fluxus formae debate”. British Journal for the History of Science, 39(2), 189-205.
McGinnis, Jon (ed.) (2004). Interpreting Avicenna: Science and Philosophy in Medieval Islam: Proceedings of the Second Conference of the Avicenna Study Group. Brill: Brill.
Ross, W. D. (1936). Aristotle’s Physics. Philosophy, 11(43), 352-354.
Hussey, Edward (1983). Aristotle's Physics, Books III and IV. Oxford: Clarendon Press.
Reeve, C. D. C. (2018). Aristotle's Physics. Cambridge: Hackett Publishing Company Inc.