آدامسون، پیتر (1402). فلسفه در جهان اسلام درآمدی بسیار کوتاه (زرین مناجاتی و حنیف امین بیدختی، مترجمان) (چاپ دوم). تهران: انتشارات شوند (نشر اثر اصلی 2015).
ابنسینا، حسینبنعبدالله (1385). ترجمه و شرح الهیات نجات (سید یحیی یثربی، مترجم). قم: مؤسسة بوستان کتاب.
ابنسینا، حسینبنعبدالله (1363). المبدأ و المعاد (عبدالله نورانی، بهتصحیح). تهران: مؤسسة مطالعات اسلامی دانشگاه مک گیل شعبة تهران با همکاری دانشگاه تهران.
ابنسینا، حسینبنعبدالله (1383). رسالة نفس (موسی عمید، بهتصحیح). همدان: دانشگاه بوعلیسینا.
ابنسینا، حسینبنعبدالله (1390). ترجمه و شرح اشارات و تنبیهات ابنسینا (طبیعیات، الهیات، عرفان و تصوف) (حسن ملکشاهی، بهتصحیح) (چاپ هفتم). تهران: سروش.
اشتراوس، لئو، (1398). ضیافت افلاطون به نزد لئو اشتراوس (سث بنردینی، بهتصحیح)، (ایرج آذرفزا، مترجم).(چاپ دوم). تهران: انتشارات علمی و فرهنگی (نشر اثر اصلی 2001).
افلاطون (1400). ضیافت (محمدابراهیم امین فرد، مترجم) (چاپ دهم). تهران: دیبا.
اورگارد، سورن؛ گیلبرت، پل؛ و بروود، استیون (1397). درآمدی بر متافلسفه (مهدی رعنایی، مترجم). تهران: ترجمان علوم انسانی (نشر اثر اصلی2013).
بدیو، آلن (1400). تفکر نامتناهی، حقیقت و بازگشت به فلسفه (صالح نجفی، مترجم). تهران: نشر نی (نشر اثر اصلی 2003).
فارابی، محمدبنمحمد (1384). سعادت از نگاه فارابی، ترجمة دو کتاب تحصیل السعاده و کتاب التنبیه علی سبیل السعاده (علیاکبر جابری مقدم، مترجم). قم: دارالهدی.
قاسمی نراقی، سمیه، و محقق داماد، سید مصطفی (1389). معنای نبوت نزد ابنسینا. دو فصلنامة علمی پژوهشی حکمت سینوی (مشکوه النور)، 14(43)، 106-124.
کربن، هانری (1391). چشماندازهای فلسفی و معنوی: اسلام ایرانی (جلد اول) (انشالله رحمتی، مترجم). تهران: سوفیا (نشر اثر اصلی 1971).
کندی، ابویوسف یعقوببناسحاق (1387). مجموعه رسائل فلسفی کندی، (سید محمود یوسف ثانی، مترجم). تهران: شرکت انتشارات علمی و فرهنگی.
گوتاس، دیمیتری (1400). برنامة فلسفی ابنسینا (علیرضا محقق، مترجم). در مجموعه مقالات تفسیری و انتقادی ابنسینا (پیتر آدامسون، گردآوری). تهران: ترجمان علوم انسانی (نشر اثر اصلی2013).
گوتاس، دیمیتری (1402). منطق علم کلام نزد ابنسینا (حامد قدیری، مترجم) در منطق ابنسینا، مجموعه مقالات تفسیری و انتقادی (محسن جوادی، بهکوشش). تهران: ترجمان علوم انسانی.
ویتگنشتاین، لود ویک (1386) رسالة منطقیـ فلسفی (میر شمسالدین ادیب سلطانی، مترجم) (چاپ سوم). تهران: امیرکبیر (نشر اثر اصلی 1921).
Aubry, Gwenarlle (2013). Philosophy as a Way of Life and Anti-Philosophy in Philosophy as a Way of Life, Ancient and Moderns, Essay in Honor of Pierre Hadot )M. Chase,S.Clark & M.Meghee,ed.).UK: Willy Blackwell.
Foucault, Michel (2005). The Hermeneutics of The Subject, Lectures at the Collège de France 1981-1982, (Graham Burchell, Trans.). UK: Palgrave mcmillan.
Gutas, Dimitri (1988). Avicenna and The Aristoelian Tradition. Introduction Philisophical works. Heiden, Newyork Copenhagen & koln:E.I.Brill.
Gutas, Dimitri (2002). The Study of Arabic Philosophy in the Twentieth Century, An Essay on the Historiography of Arabic Philosophy, Oxfordshire: British Journal of Middle Eastern Studies, 29(1), 5-25.
Hadot, Pierre (1995). Philosophy as a Way of Life: Spiritual Exercises from Socrates to Foucault (Michael Chase,Trans.). UK: Blackwell Oxford & USA: Cambridge.
Hadot, Pierre (2002). What Is Ancient Philosophy?, (Michael Chase,Trans). USA:The Belknap Press Of Harvard University Press
Hadot, Pierre (2020). The Selected Writings of Pierre Hadot The: Philosophy as Practice, (Matthew sharpe & Federico Testa,Trans). UK: Bloomsbury Academic
Kekes, john (1980). The Nature of Philosophy ,UK: New Jersey :Rowman and Littlefield Totawa,
Leaman, Oliver (1985). An Introduction To Medieval Islamic Philosophy, Cambridge: Cambridge University Press.
Matilla, Janne (2011). Philosophy as a Path to Happiness, Attainment of Happiness in Arabic Peripatetic and Ismaili Philosophy, Finland: Helsinki University print.
Sharpe, Matthew, & Ure, Michael (2021). Philosophy as a Way of Life, From Antiquity to Modernity, Bloomsbury Academic,UK&USA: Bloomsbury Publishing Plc.
Williams, Bernard (2008). Philosophy as a Humanistic Discipline,ed A.W.Moore. USA: Princeton University Press ,Princeton and Oxford.
Williamson, Timothy (2007). The Philosophy as a Philosophy. Oxford: Blackwell.