دشوارۀ جریان تواتر در امور نامحسوس؛ برون شدی معرفت شناختی با تأکید بر مبانی منطق سینوی

نوع مقاله : علمی ـ پژوهشی

نویسنده

فلسفه و کلام اسلامی، دانشکده الهیات و معارف اسلامی، دانشگاه فردوسی مشهد/ حوزه علمیه خراسان

10.30497/ap.2024.246200.1680

چکیده

منطق‌دانان متواترات را از جمله یقینیات بر شمرده‌اند. آنان حصول یقین از طریق تواتر را مشروط به جریان تواتر در حوزۀ محسوسات دانسته‌اند ؛ به این معنا که آنچه به طور متواتر نقل شده است در صورتی مفید یقین است که به امری محسوس تعلّق یابد. آنان با این شرط، تواتر امور معقول را کنار زده و آن را مفید یقین نمی‌دانند. مسأله اصلی نوشتار کنونی بررسی جریان تواتر در حیطۀ امور نامحسوسِ مشهود ؛ مانند تجربیات نزدیک به مرگ، است؛ اموری که نه محسوس‌اند تا تواتر آنها به اتفاق منطق‌دانان مفید یقین باشد و نه از طریق تفکر و استدلال به دست آمده‌اند تا گزارش متعدّد آنها به اتفاق منطق‌دانان یقین منطقی را به همراه نداشته باشد، بلکه بدون وساطت حواس ظاهری و تفکر، مشهود و معلوم به علم حضوری انسان واقع شده‌اند. آیا نقل متعدد این چنین وقایعی از منظر منطق سینوی و با توجه به مبانی آن، همچون تواتر امور محسوس، مفید یقین منطقی است؟ روشن است که قبول حصول یقین از طریق تواتر امور نامحسوسِ مشهود زمینه را برای به کارگیری آنها در مقدمات برهان فراهم می‌سازد. نوشتار پیش رو، با تحلیل روند حصول یقین در تواتر محسوسات از منظر منطق سینوی و با تبیین بازگشت متواترات به مجربات آنگاه به اولیات می‌کوشد امکان حصول یقین از طریق تواتر امور نامحسوسِ مشهود را اثبات کند.

کلیدواژه‌ها

موضوعات


عنوان مقاله [English]

The Difficulty of Achieving Successive Transmission in Imperfect Beings; An Epistemological Solution with an Emphasis on the Basics of Avicennian Logic

نویسنده [English]

  • Hossein Khorsandi Amin (Khordoustan)
Islamic Philosophy and Theology, Faculty of Theology and Islamic, Ferdowsi University of Mashhad/ Seminary Studies
چکیده [English]

Logicians have considered unanimous traditions as certainties. They considered the attainment of certainty through successive transmission to be conditional on the flow of successive transmission in the field of perceptibles; In the sense that what has been repeatedly narrated is useful certainty if it belongs to perceptible something. With this condition, they set aside the successive transmission of intelligible objects and do not consider it useful for certainty. The main problem of the current writing is to examine the flow of the successive transmission in the area of contemplated imperfect beings; It's like near-death experiences; Things that are not perceptible so that their successive transmission is useful for certainty according to logicians, and are not obtained through thinking and reasoning so that their multiple reports do not bring logical certainty according to logicians, but are visible to man without the mediation of external senses and thinking. Is the multiple narration of such events from the point of view of Avicennian Logic and according to its foundations, like the successive transmission of perceptible things useful for logical certainty? It is clear that the acceptance of obtaining certainty through the successive transmission of contemplated imperfect beings provides the basis for their use in the premises of the argument. The following article, by analyzing the process of obtaining certainty in the successive transmission of perceptible things from the perspective of Avicennian Logic, tries to prove the possibility of obtaining certainty through the successive transmission of contemplated imperfect beings.

کلیدواژه‌ها [English]

  • unanimous traditions
  • empirical premises
  • certainty
  • Avicennian Logic