تحلیل انتقادی ماهیت و عوامل موثر بر خلق در حکمت سینوی

نوع مقاله : علمی ـ پژوهشی

نویسندگان

1 دانشگاه امام صادق علیه السلام پردیس خواهران

2 هیأت علمی گروه فلسفه و کلام اسلامی دانشگاه امام صادق (ع). پردیس خواهران

10.30497/ap.2024.246296.1683

چکیده

بررسی خُلقیات با نگاه وجودشناختی، امری حائز اهمیت است. بر اساس این نگاه، جایگاه خُلقیات در نفس و تأثیر آن در ساحات نظر و عمل، از منظر فلسفی، تبیین می‌شود. این مقاله در نظر دارد از منظر ابن‌سینا به این بحث بپردازد. از منظر وی، حقیقت خُلقیات، در رابطه ای که نفس با بدن از طریق قوا دارد، شکل می‌گیرد. اگر عقل عملی نسبت به قوای حیوانی، واجد هیأت استعلائی باشد، نفس واجد ملکه توسط می‌شود و اگر هیأت استعلائی متعلق به قوای حیوانی باشد، ملکه افراط یا تفریط بر نفس عارض می‌شود. این عروض به واسطه عقل فعال و با سه علت معده اعتیاد ، مزاج و اجتماع انجام می-گیرد و در ساحت های نظری و عملی نفس اثرگذار است. در حیطه نظر، اگر تزکیه نفس صورت گرفته باشد، نفس آمادگی بیشتری برای دریافت معقولات پیدا می‌کند و در حیطه عمل، شکل گیری خُلقیات منجر به استمرار فعل و شکل گیری عادات می‌شود که این عادات می‌تواند تعیین کننده خُلقیات بعدی باشد. ابن‌سینا علی رغم بیان دقیق تری که نسبت به حکمای گذشته از این بحث دارد، اما از آنجا که نفس را مجرد محض و تحولات نفس را از نوع تحولات عرضی می‌داند، نمی‌تواند تبیین مناسبی از نحوه استکمال انسان از طریق خُلقیات ارائه دهد.

کلیدواژه‌ها

موضوعات


عنوان مقاله [English]

A critical analysis of the nature and factors affecting creation in Ibn Sina's moral school

نویسندگان [English]

  • Zahra Saeed Tehrani 1
  • Fateme Soleimani 2
1 IMAM SADIQ UNIVERSITY-WOMEN S CAMPUS
2 professor of Imam Sadeq university
چکیده [English]

Examining morals from an ontological point of view is important. Based on this view, the place of morals in the soul and its influence in the fields of thought and action are explained from a philosophical point of view. This article intends to deal with this discussion from Ibn Sina's point of view. From his point of view, the truth of morals is formed in the relationship that the soul has with the body through the powers. If the practical reason has a transcendental faculty compared to the animal powers, then the ego is possessed by the queen, and if the transcendental faculty belongs to the animal powers, the queen becomes an excess or an excess of the ego. This presentation is done by the active mind and with the three causes of stomach addiction, temperament and society, and it is effective in the theoretical and practical areas of the soul. In the field of thought, if self-cultivation has taken place, the soul becomes more ready to receive reasonable information, and in the field of action, the formation of morals leads to the continuation of actions and the formation of habits, which can determine the subsequent morals. be Ibn Sina, in spite of his more precise expression than the sages of the past, but since he considers the soul to be pure and simple and the transformations of the soul to be transverse transformations, he cannot adequately explain the way of human perfection through morals. Offer.

کلیدواژه‌ها [English]

  • Ethics
  • practical properties
  • transcendental authority
  • subordinate authority
  • Ibn Sina