ادراک حسی و مسأله خطا نزد ارسطو و ابن سینا

نوع مقاله : علمی ـ پژوهشی

نویسندگان

گروه فلسفه و کلام اسلامی، دانشکده الهیات و معارف اسلامی، دانشگاه شهید مدنی آذربایجان، تبریز، ایران

10.30497/ap.2024.246209.1682

چکیده

ادراک حسی یکی از حوزه‌های جدید و مستقل پژوهش در فلسفه معاصر است که ناظر به شناسایی متعلَّق اصلی ادراک حسی و امکان تصور متعارف از ادراک حسی است. محور مسأله ادراک حسی، خطای حسی و توهم است؛ به نحوی که پاسخ به اشکال خطای حسی و توهم، تعیین کننده پاسخ ما به حقیقت ادراک حسی در نظر گرفته می‌شود. ارسطو و مشائیان مسلمان به ویژه ابن سینا خطای حسی را مورد توجه قرار داده‌اند اما در راستای حقیقت ادراک حسی آن را مبنا قرار نداده‌اند. ما در این مقاله با تکیه بر استدلال خطای حسی نشان دادیم که در آثار ارسطو دو معنا از خطای حسی وجود دارد که منجر به دو برداشت راجع به حقیقت ادراک حسی می‌شود. معنای متضمن داده حسی منجر به پذیرش رئالیسم غیر مستقیم و معنای متضمن خود شیء مادی منجر به پذیرش رئالیسم مستقیم می‌گردد. مفسران و فیلسوفان پس از ابن سینا به ویژه خواجه نصیر اغلب با در نظر گرفتن چیزی شبیه به تفسیر داده حسی، نوعی رئالیسم غیرمستقیم را از دیدگاه‌های ابن سینا ترویج کرده‌اند که تحت عنوان وجود ذهنی مورد پذیرش قرار گرفته است. ما نشان می‌دهیم که با نظر به ملاحظات فخر رازی، تفسیر شیء مادی از خطای حسی در ابن سینا نیز همچون ارسطو ممکن است و از این رو، نوعی رئالیسم مستقیم را می‌توان به ابن سینا نسبت داد که با مادی دانستن ادراک حسی و خیالی در فلسفه ابن سینا نیز سازگار است.

کلیدواژه‌ها

موضوعات


عنوان مقاله [English]

Perception Aind Illusion in Aristotle and Ibn Sina

نویسندگان [English]

  • Hamid Hasani
  • Marziyeh Pourfallah
Department of Islamic Philosophy, Faculty of Theology, Azarbaijan Shahid Madani University, Tabriz, Iran
چکیده [English]

The problem of perception is one of the new fields of contemporary philosophy, which focuses on the main object of perception and the possibility of ordinary conception of perception. The core of the problem of perception is illusion and hallucination; In such a way that the response to the problem of illusion and hallucination is considered to determine our response to the object of perception. Aristotle and Muslim Peripatetic Philosophers, especially Ibn Sina, paid attention to sensory error, but they did not consider it as a basis for theory of perception. In this thesis, relying on the argument of sensory error, we showed that there are two meanings of sensory error in Aristotle, which lead to two perceptions about the theory of perception: The meaning that requires the sense data interpretation leads to the acceptance of indirect realism, and the meaning that requires the material object interpretation leads to the acceptance of direct realism. Commentators and philosophers after Avicenna, especially Tousi, often considering something similar to sense data interpretation, have promoted a kind of indirect realism from Avicenna’s views, which has finally been accepted as the theory of mental existence. We show that according to Razi’s considerations, it is possible to interpret a material object interpretation for sensory error in Ibn Sina, just like Aristotle, and therefore, a kind of direct realism can be attributed to Ibn Sina, which is consistent with materializing sensory and imaginary perception in Ibn Sina’s philosophy.

کلیدواژه‌ها [English]

  • Aristotle
  • Ibn Sina
  • sensory perception
  • error
  • sense data interpretation
  • material object interpretation
  • realism