روشهای تربیت عقلانی ازنگاه ابن سینا

نوع مقاله : علمی ـ پژوهشی

نویسندگان

1 گروه علوم تربیتی دانشکده روان شناسی و علوم تربیتی دانشگاه اصفهان - ایران

2 دانشیار دانشکده علوم تربیتی و روانشناسی دانشگاه اصفهان

3 دانشیار دانشکده ادبیات و علوم انسانی دانشگاه اصفهان ،ایران

10.30497/ap.2024.245943.1670

چکیده

انسان به عنوان موضوع تربیت همواره با تعقل و تفکر همراه است و تفکر از ویژگی های بنیادین و ذاتی انسان و وجه تمایز او از سایر موجودات است. یکی از عوامل مؤثر در تعلیم و تربیت پرورش و تقویت نیروی عقل است؛ به همین دلیل در اندیشه‌های اسلامی تربیت عقلانی مورد توجه جدی قرار گرفته ‌است .هدف اصلی پژوهش حاضر تبیین روش های تربیت عقلانی در اندیشه این سینا است. برای دستیابی به این هدف از روش تحلیلی- استنتاجی استفاده شد. جامعه تحلیل شامل کُتُب و تألیفات و شرح نظرات وی بود که از میان آنها مطالب مرتبط با مبانی فلسفی - تربیتی، روش های تربیت عقلانی به صورت هدفمند انتخاب شدند. یافته ها حاکی از آن بود که روش ها باید با اصول واهداف امتداد و تطابق داشته باشند و متربیان را جهت انتخاب راه صحیح تربیت عقل ، غنی سازی مراتب عقل تا رسیدن به هدف غایی تربیت عقلانی که همان قُرب الهی است هدایت کنند که ابن روشها شامل پرورش خلاقیت(ایجاد فضای خلاق)، پرورش تعقل ( بازی، گفتگوی استدلالی )گفتگو پرسش محور، مشارکت جویی، تمرین فضیلت ، شهودی و بصیرت براساس خودسازی بودند که شناسایی و تبیین شدند . به کارگیری روش های فوق الذکر می تواند در بستر سازی و هموار کردن تربیت عقلانی در نظام آموزشی مؤثر باشد

کلیدواژه‌ها

موضوعات


عنوان مقاله [English]

Methods of intellectual education from Ibn Sina's point of view

نویسندگان [English]

  • zahra mohammadi khoshoei 1
  • Raza ali Nowrozi 2
  • foroghalsadat rahimpoor 3
1 Department of Educational Sciences, Faculty of Psychology and Educational Sciences, University of Isfahan - Iran
2 Associate Professor, Faculty of Educational Sciences and Psychology, University of Isfahan
3 Associate Professor, Faculty of Literature and Humanities, University of Isfahan, Iran
چکیده [English]

As a subject of education, man is always associated with reasoning and thinking, and thinking is one of the fundamental and inherent characteristics of man and his distinction from other creatures. One of the effective factors in education is cultivating and strengthening the power of reason; For this reason, rational education has been given serious attention in Islamic thought. The main goal of the current research is to explain the methods of rational education in the thought of Sinai. To achieve this goal, descriptive-analytical method was used. The research community includes Ibn Sina's works, from among which materials related to philosophical-educational foundations, rational education methods were purposefully selected. The findings indicated that the methods of rational education should be compatible with the goals and principles and guide the educators to choose the correct way of intellectual education, to enrich the levels of intellect until reaching the ultimate goal of intellectual education, which is nearness to God. These methods included the cultivation of creativity (creating a creative space), the cultivation of reasoning (game, argumentative conversation), question-based dialogue, participation seeking to curb emotional outbursts, intellectual intuition and the pious method, which were identified and explained. Applying the aforementioned methods can be effective in creating a platform and smoothing rational education in the educational system

کلیدواژه‌ها [English]

  • Keywords: rational education
  • question-oriented conversation
  • emotional outbursts
  • seeking participation
  • Ibn Sina