تبیین امکان واقع‌نمایی معقولات عقل بالملکه؛ بر مبنای ادراک حضوری حسی (از منظر حکمت سینوی)

نوع مقاله : علمی ـ پژوهشی

نویسنده

فارغ التحصیل/دانشگاه فردوسی

10.30497/ap.2024.245945.1671

چکیده

تبیین امکان واقع‌نمایی معقولات عقل بالملکه (معقولات نخستین) از مسائل مهم معرفت‌شناسی است. دو نگاه در تبیین این مسئله قابل ذکر است: اول اینکه عقل نظری در مرتبه‌ی عقل بالملکه، واجد معقولات نخستین (غیراکتسابی) است و این معقولات فی‌نفسه (مستقل از هر چیزی خارج از عقل) معتبرند. دوم اینکه احراز واقع‌نمایی معقولات نخستین، بدون اتکا به درک حضوری حسی امکان‌پذیر نیست. در سنت فلسفه اسلامی، این وابستگی بیشتر در مبحث «مراتب عقل نظری» مورد تأکید قرار گرفته است؛ اما در بازخوانی معرفت‌شناسی ابن‌سینا، عموماً به عباراتی توجه شده است که استقلال عقل از حس یا هر امر خارج از عقل را نشان می‌دهد. در مقاله پیش‌رو، پس از تقریر و نقد دیدگاه اول، نشان خواهیم داد که آراء ابن‌سینا موید دیدگاه دوم است و هر نوع بازخوانی دیدگاه معرفت‌شناختی ابن‌سینا در این زمینه، بدون توجه به آراء وی در مبحث «مراتب عقل نظری» و وابستگی عقل به درک حضوری حسی، منطبق بر دیدگاه وی نیست. به طور اجمال، طبق دیدگاه برگزیده، «محسوس بالذات» اولین واقعیت نفسانی است که نفس به آن متصل می‌شود. این اتصال پیشینی نفس به واقعیت نفسانی، منشأ تحقق (معد) و مناط اعتبار معقولات نخستین است؛ لذا عقل نظری به وجهی متکی به درک حضوری حسی است؛ در عین اینکه به وجهی دیگر مستقل از حس است.

کلیدواژه‌ها

موضوعات


عنوان مقاله [English]

Explaining the Possibility of Realization of Primary Intelligibles in Habitual Intelligence; Based on Immediate Sensory Perception (In the Perspective of Avicennian Philosophy)

نویسنده [English]

  • Meysan Azizian Mosleh
Graduated/ Ferdowsi University of Mashhad
چکیده [English]

The explanation of the possibility of the rational realization of the primary intelligibles in the realm of habitual intelligence is an important epistemological issue. Two perspectives on explaining this matter are noteworthy: first, the speculative intellect at the level of habitual intelligence possesses the primary intelligibles (non-acquired), and these intelligibles themselves (independent of anything external to the intellect) are valid. Second, verifying the reality of the primary intelligibles is not possible without relying on immediate sensory perception. In the tradition of Islamic philosophy, this dependence has been emphasized more in the discussion of the "levels of speculative intellect"; however, in the reinterpretation of Avicenna's epistemology, attention has generally been paid to expressions that demonstrate the independence of the intellect from the senses or any matter external to the intellect. In the forthcoming article, after expounding and critiquing the first perspective, we will show that Avicenna's views support the second perspective. Any kind of reinterpretation of Avicenna's epistemological perspective in this regard, without considering his views on the "levels of speculative intellect" and the intellect's dependence on immediate sensory perception, is not in line with his perspective. In general, according to the selected perspective, "sense intuition" is the first psychical reality to which the self is connected. The prior connection of the self to the psychical reality is the origin of actualization and the basis of the validity of the primary intelligibles; therefore, the speculative intellect relies on immediate sensory perception while being independent of another aspect.

کلیدواژه‌ها [English]

  • speculative intellect
  • habitual intelligence
  • sense intuition
  • primary intelligible
  • universality
  • Avicenna