قرآن کریم.
آمدی، عبدالواحد بن محمد (1391). غررالحکم (محمدعلی انصاری قمی، مترجم). قم: ناشرامام عصر(عج).
ابنسینا، حسین بن عبدالله (1363). الإشارات والتنبیهات (حسن ملکشاهی، مترجم). تهران: سروش.
ابنسینا، حسین بن عبدالله (1403 ق). الإشارات والتنبیهات (نصیرالدین محمد بن حسن طوسی و قطبالدین محمد بن ابی جعفر رازی، شارحان) بیجا: دفتر نشر الکتاب.
ابنسینا، حسین بن عبدالله (1384). الإشارات والتنبیهات. قم: البلاغت.
ابنسینا، حسین بن عبدالله (1382). الالضویه فی المعاد (حسن عاصی، بهکوشش). تهران: شمس تبریزی.
ابنسینا، حسین بن عبدالله (1400 ق). رسائل ابنسینا، رسالة فی السعادة (محمدتقی ایمان؛ احمد کلاله ساداتی، مترجمان). قم: ناشر بیدار.
ابنسینا، حسین بن عبدالله (1399). رسالة فی علم الأخلاق (یوسف احدی، مترجم). قم: مؤسسه فرهنگی، هنری تادیب فقه جواهری.
ابنسینا، حسین بن عبدالله (1397). رساله نفس (موسی عمید، بهکوشش). همدان: دانشگاه بوعلی سینا.
ابنسینا، حسین بن عبدالله (1404 ق الف). الشفاء الاالهیات (ابراهیم مدکور، الاب قنواتی، سعید زاید، بهکوشش). قم: ناشرمکتبه آیت الله المرعشی.
ابنسینا، حسین بن عبدالله (1366). فنون سماع طبیعی (محمد علی فروغی، مترجم). تهران: نشر نو.
ابنسینا، حسین بن عبدالله (1379). النجاة من الغرق فی بحر الضلالات (محمدتقی دانشپژوه، بهکوشش). تهران: انتشارات دانشگاه تهران.
ابنسینا، حسین بن عبدالله (1387). نفس شفا (محمدحسین نائیجی، مترجم). قم: مؤسسه آموزشی و پژوهشی امام خمینی.
احسانی، محمد (1394). تربیت عقلانی از منظر قرآن کریم. قم: پژوهشگاه علوم و فرهنگ اسلامی.
احمدی، علیرضا؛ و نوری، حمیدرضا (1399). بررسی جایگاه تربیت عقلانی در سند تحول بنیادین آموزش و پرورش. نشریۀ پویش در آموزش علوم انسانی، 6(20)، ص 61-74.
اخلاقی، مرضیه (1401 ش). ادراک حسی و مبانی فلسفی آن ازنظر ابنسینا و لایبنیتس. دوفصلنامۀ حکمت سینوی، 26(68)، ص 25-50.
ادیب حاج باقری، محســن؛ پرویزی، ســرور؛ و صلصالی، مهوش (1394). روشهای تحقیق کیفی. تهران: نشر و تبلیغ بشری.
باقری، خسرو (1394). نگاهی دوباره به تربیت اسلامی. تهران: مدرسه.
باقری، خسرو؛ توسلی، طیبه؛ و سجادیه، نرگس (1389). رویکردها وروشهای پژوهش در فلسفه تعلیم و تربیت. تهران: پژوهشکده مطالعات فرهنگی واجتماعی،
بهشتی، سعید؛ علایی، محمد؛ و سلحشوری، الهه (1400 ش). بررسی مبانی معرفتشناسی غزالی و ملاصدرا دلالتهای آن بر تربیت عقلانی. پژوهش در آموزش معارف در تربیت اسلامی، 1(2)، ص 113-150.
پرچمی، داود (1382). فصلنامه مطالعات راهبردی بسیج، مطالعات بسیج، ش 18، 19، ص 45-89.
تقیزاده پاسندی، مرضیه؛ و میریان، سید احمد (1400 ش). شناسایی موانع تربیت عقلانی در سیره صادقین (ع) و آموزههای قرآنی. فصلنامه علمی پژوهشی قرآن و طب، 6(1)، ص150-161.
جوادی آملی، عبدالله (1386). تفسیر انسان به انسان ، (محمد حسین الهی زاده ، محقق ). قم: اسراء.
حسینی همدانی، سید محمد (1404 ق). انوار درخشان (محمد باقر بهبودی، بهکوشش). تهران: کتابفروشی لطفی.
خامنهای، علی (1397). طرح کلی اندیشة اسلام در قرآن. قم: مؤسسه فرهنگی ایمان جهادی.
دهخدا، علیاکبر (1341). لغتنامه. تهران: نشر افست گلشن.
دیباجی، سید محمد علی (1385). نوآوریهای ابنسینا در علم النفس. فصلنامۀ پژوهشهای فلسفی کلامی، 8(1)، ص 53-88.
راغب اصفهانی، حسین بن محمد (1373). مفردات الفاظ القرآن. تهران: مرتضوی.،جلد 1و2
رحیمی، احسان؛ و حسینی، فردین (1398). تحلیل ابعاد مؤلّفههای عقلانیت مبتنی بر روایت معصومین. اسلام و علوم اجتماعی، 11(21)، ص 69-88.
ساراسون، آروین جی؛ ساراسون، باربارا آر (۲۰۰۵ م). روانشناسی مرضی (بهمن نجاریان و همکاران، مترجم). تهران: رشد.
شکوهی یکتا، محسن (1380). تعلیم و تربیت اسلامی (مبانی و روشها). تهران: شرکت چاپ و نشر ایران.
طباطبائی، محمدحسین (1378). تفسیر المیزان (ناصر مکارم شیرازی، مترجم). تهران:ناشر بنیاد علمی فکری علامه طباطبایی.
عثمان، عبدالکریم (1361). روانشناسی از دیدگاه غزالی و دانشمندان اسلامی (محمد باقر حجتی، مترجم). تهران: دفتر نشر فرهنگ اسلامی.
عشوری، مریم؛ حیدری، محمد حسین؛ نصرآبادی، حسنعلی (1392). موانع تربیت عقلانی از دیدگاه شهید مطهری. معرفت، 22(101)، ص 114-194.
علائی، محمد (1400 ش).بررسی تطبیقی نظامهای معرفتشناختی امام محمد غزالی و صدرالمتألهین و پیامدهای آن در قلمرو اهداف و روشهای تربیت عقلانی. پژوهش در آموزش معارف و تربیت اسلامی، 1(2)، ص 113-150.
کاوندی، سحر (1389). ادراک حسی، مقایسة دیدگاه ابنسینا و تئورهای جدید علوم اعصاب. دوفصلنامه حکمت سینوی، 14(44)، ص 77-95.
گال، مردیت؛ بورگ، والترالت؛ و گال، جویس (1395). روشهای تحقیق کمی و کیفی در علوم تربیتی و روانشناســی (احمدرضا نصر و همکاران، مترجم). تهران: سمت.
گوتک، جرالد (1396). مکاتب فلسفی و آراء تربیتی (محمد جعفر پاک سرشت، مترجم). تهران: سمت.
مارکوزه، هربرت (1362). انسان تک ساحتی (محسن مؤیدی، مترجم). تهران: امیر کبیر.
مجلسی، محمدباقر بن محمدتقى (1398). بحار الانوار. تهران: مؤسسه انتشارات کتاب نشر.
محمدی ری شهری، محمد (1391). میزان الحکمه (حمیدرضا شیخی، مترجم). قم: دارالحدیث.
مطهری، مرتضی (1390). مجموعه آثار. قم: صدرا.
ملکی، حسن (1389). تعلیم و تربیت اسلامی با رویکرد کلان نگر. تهران: عابد.
نوذری، محمود؛ زارعی رضایی، محمد حسین (1400 ش). مبانی، مفهوم و اهداف تربیت عقلانی ازدیدگاه علامه طباطبائی. فصلنامه پژوهش در آموزش معارف و تربیت اسلامی، 1(2)، ص 25-46.
نوروزی، رضاعلی؛ و حاجیانی، فهیمه (1401 ش). تحلیلی بر موانع تربیت عقلانی از دیدگاه هگل، فصلنامه پژوهش های فلسفی، 16(40)، ص 521-539.
نوروزی، رضا علی؛ غلامی، اکبر؛ حیدری، محمدحسین؛ و سپاهی، مجتبی (1400 ش). روشهای تربیت عقلانی در رویکرد فیضمحور فلوطین. دوفصلنامه فلسفه تربیت، 6(1)، ص 131-151.
Colaizzi, Paul F., (1978). Psychological Research as the Phenomenologist Views it. In R. S. Valle & M. King (Eds.), Existential phenomenological alternatives for psychology (p. 48-71), New York: Plenum.
Emilsson, E. K. (2007). Plotinus on Intellect. Oxford: Oxford University Press.
Mayring, p. (2000). Qualitative content analysis: theoretical foundation, basic procedures and software solution. Klagenfurt: gesis.
Omera, Dominicj (1993). Plotinus: an introduction to the Enneads. New York: Oxford University Press.
Tomer, J.( 2008) Beyond the rationality of economic man toward the true rationality of human. The Journal of Socioeconomics, 37(5), 1703-1712T.