آملی، حیدر بن علی (1386). جامعالأسرار و منبعالأنوار (هانری کربن و عثمان یحیی، بهکوشش). تهران: علمی فرهنگی.
ابنسینا، حسین بن عبداللّه (1315 ش). دانشنامۀ علائی یا حکمت بوعلی (احمد خراسانی، بهکوشش). تهران: چاپخانۀ مرکزی.
ابنسینا، حسین بن عبداللّه (1908 م). مجموعه رسائل، مصر: مطبعة الهندیة بالموسکی.
ابنسینا، حسین بن عبداللّه (2008 م). مجموعه رسائل (فی الحکمة والطبیعیات): فی أقسام العلوم العقلیة (امین هندیه، بهکوشش). مصر: مطبعة الهندیة بالموسکی.
ابنسینا، حسین بن عبداللّه (1375 ق). مدخل منطق شفا (ابراهیم مدکور، ابوالعلا عفیفی، بهکوشش). قاهره: المطبعة الامیریة.
ابنسینا، حسین بن عبداللّه (2001 م). الملة ونصوص أخری (محسن مهدی، بهکوشش). بیروت: دار المشرق.
ابنسینا، حسین بن عبداللّه (2017 م). منطقالمشرقیین. آمریکا: هنداوی.
اسدی، محمدرضا؛ بدرخانی، غلامرضا (1397). حکمت عملی در فلسفه سینوی؛ جایگاه، مبانی و علل کمرنگی آن. حکمت سینوی،ش60)، ص 27-45.
بکار، عثمان (1389). طبقهبندی علوم ازنظر حکمای مسلمان (محمدرضا مصباحی، مترجم). مشهد: بنیاد پژوهشهای آستان قدس رضوی.
بوذرینژاد، یحیی؛ خسروی، قاسم (1393). جایگاه دانشهای بشری در طبقهبندی علوم از دیدگاه فارابی، غزالی و خواجه نصیر طوسی. فصلنامه علمی نظریههای اجتماعی متفکران مسلمان، ش 6، ص 169-191.
خوارزمی، محمد بن احمد (1428 ق). مفاتیحالعلوم. بیروت: دار المناهل.
داوری، رضا (2536 شا/1354). مقام فلسفه در تاریخ دورۀ اسلامی ایران. تهران: دفتر برنامهریزی و مطالعات فرهنگی.
داوری، رضا (1348). طرح مسائل مربوط به انتقال فلسفۀ یونان به عالم اسلامی و تأثیر افلاطون و ارسطو در حکمت عملی فارابی. معارف اسلامی، سازمان اوقاف، ش 8، ص 106-112.
دلپذیر، جواد (1399). چیستی حکمت عملی و جایگاه آن در طبقهبندی علوم. حکمت اسلامی، ش 25، ص 121-140.
ذبیحی، محمّد (1397). حکمت عملی از دیدگاه سه فیلسوف مسلمان: فارابی، ابنسینا و ملاصدرا. تهران: سمت.
شریفی، حسامالدین؛
برادران مظفری، منصوره؛
معلمی، حسن (1397). جایگاه و روششناسی حکمت عملی از دیدگاه فارابی.
حکمت اسلامی، ش 16، ص 105-124.
عامری، محمد بن یوسف (1367). الاعلام بمناقب الاسلام. تهران: بینا.
عرفة منسیة، مقداد (2013 م). الفارابی: فلسفة الدین وعلوم الإسلام. تونس: دار المدار الإسلامی.
فارابی، محمد بن محمد (1381). إحصاء العلوم (حسین خدیوجم، مترجم). تهران: علمی فرهنگی.
فارابی، محمد بن محمد (1992 م). التنبیه علی سبیل السعادة (جعفر آلیاسین، بهکوشش). بیروت: دار المناهل.
فارابی، محمد بن محمد (1969 م). الحروف (محسن مهدی، بهکوشش). بیروت: دار المشرق.
فارابی، محمد بن محمد (2002 م). السیاسة المدنیة (علی بولحم، بهکوشش). بیروت: دار و مکتبة الهلال.
فارابی، محمد بن محمد (1408 ق). منطقیات (محمّدتقی دانشپژوه، بهکوشش). قم: کتابخانه مرعشی.
قطبالدین شیرازی، محمود بن مسعود (1369). درة التاج لغرة الدباج. تهران: حکمت.
قنادینژاد، فرزانه؛ و حیدری، غلامرضا (1398). طبقهبندی علوم از دیدگاه دانشمندان دورة اسلامی از قرن دوم هجری تا عصر حاضر. مطالعات کتابداری و سازماندهی اطلاعات، ش 118، ص 2-17.
کدیور، محسن (1387). ابنسینا و طبقهبندی حکمت. جاویدان خرد، ش 9، ص 35-39.
کرامتی، یونس (1387). تأثیر دیدگاههای فارابی بر طبقهبندی علوم در اروپای سدههای میانه. کتابماه فلسفه، ش 17، ص2-7
کندی، یعقوب بن اسحاق (1950 م). رسائل الکندی الفلسفیة، قاهره: دار الفکر العربی.
نتون، ایان ریچارد (1381). فارابی و مکتبش (گلبابا سعیدی، مترجم). تهران: موزۀ اسناد مجلس شورای اسلامی.
نصیرالدین طوسی، محمد بن محمد (1356). اخلاق ناصری (مجتبی مینوی، بهکوشش). تهران: بینا.
نصیرالدین طوسی، محمد بن محمد (1359). تلخیص المحصّل (نقدالمحصّل) (عبدالله نورانی، بهکوشش). تهران: دانشگاه تهران و مؤسسۀ مطالعات اسلامی مک گیل.
نیکوصفتراد، احمد؛ و سعیدیمهر، محمّد (1390). فلسفۀ مدنی و علم مدنی: نگاهی به حکمت عملی فارابی. مجلۀ پژوهشهای اخلاقی، ش 4، ص 31-46
واکر، پل.ای (1387). فلسفه دین فارابی، ابنسینا و ابنطفیل، عقل و الهام در اسلام (تد لاوسن، بهکوشش). تهران: انتشارات حکمت.
Bertolacci, Amos (2011). “On the Latin Reception of Avicenna’s Metaphysics before Albertus Magnus: An Attempt at Periodization” The Arabic, Hebrew and Latin Reception of Avicenna's Metaphysics,( Dag Nikolaus Hasse & Amos Bertolacci) .(eds.). De Gruyterp .p 197-224
Gutas, Dimitri (2002). “The Heritage of AvicennaThe Golden Age of Arabic Philosophy, 1000 ‑ ca. 1350, Edited by Janssens and Daniel de smet. Avicenna and his Heritage ,p:81-97.
Gutas, Dimitri, (2016). Historical and social approaches to philosophy. Avicenna and after: the development of paraphilosophy: a history of science approach Islamic philosophy from the 12th to the 14th century. Bonn University Press .
Goichon, A. M.(1969). "The Philosophy of Avicenna and its Influence on Medieval Europe "Delhi: Motilal Banarsidass .Publishing House
Hasse, D.N (2008)."Influence of Arabic and Islamic Philosophy on theLatin west", Stanford Encyclopedia of Philosophy.
Fakhry, Majid (2002). AL-Farabi, Founder of Islamic Neoplatonism, Oneworld, Oxford.
Bouhafa, Feriel (2019). Ethics and Fiqh in al-Fārābī’s,Philosophy. Philosophy in the Islamic World in ContextEdited by Peter Adamson, p 11-29.