قرآن کریم
نهج البلاغة (1414 ق) (علینقی فیض الاسلام، مترجم). قم: هجرت.
آقابزرگ تهرانى، محمدمحسن (1403 ق). الذریعة إلى تصانیف الشیعة. بیروت: دار الأضواء.
ابنسینا، حسین بن عبداللّه (1416 ق). الإشارات والتنبیهات. قم: نشر البلاغة.
ابنسینا، حسین بن عبداللّه (1326 ق). أقسام العلوم العقلیة. در تسع رسائل فی الحکمة و الطّبیعیات. قاهره: دار العرب.
ابنسینا، حسین بن عبداللّه (1404 ق الف). التعلیقات (سعید زاید، بهکوشش). قم: مکتبة آیةالله المرعشی.
ابنسینا، حسین بن عبداللّه (1383). دانشنامۀ علائی (سید محمد مشکوة و محمد معین و تقی بینش، بهکوشش). تهران: مولی.
ابنسینا، حسین بن عبداللّه (1404 ق ب). الشّفاء (إلهیات) (سعید زاید، بهکوشش). قم: مکتبة آیةالله المرعشی.
ابنسینا، حسین بن عبداللّه (1404 ق ج). المبدأ والمعاد (عبداللّه نورانی، بهکوشش). تهران: مؤسّسۀ مطالعات اسلامی.
ابنسینا، حسین بن عبداللّه (1420 ق). النجاة من الغرق فی بحر الضّلالات (محسن بیدارفر، بهکوشش). قم: بیدار.
ابنطاوس، علی بن موسی (1417 ق). کشف المحجّة لثمرة المحجّة. قم: مکتب الأعلام الإسلامی.
ابنمیثم، میثم بن علی (1404 ق). شرح نهج البلاغه. تهران: دفتر نشر الکتاب.
ابنمیثم، میثم بن علی (1406 ق). قواعد المرام فی علم الکلام (سیّد احمد حسینی، بهکوشش). قم: مکتبة آیة الله المرعشی.
ابنمیمون، موسی بن میمون (1972 م). دلالة الحائرین (حسین آتای، بهکوشش). آنکارا: مکتبة الثقافة الدینیة.
اشعری، علی بن اسماعیل (1400 ق). مقالات الإسلامیین وإختلاف المصلّین (هلموت ریتر، بهکوشش). آلمان: فرانز شتاینر.
افضلی، سیّد محمّدمهدی (1389). طبقهبندی آموزههای اعتقادی در دورههای مختلف کلام اسلامی. دوفصلنامۀ عیار پژوهش در علوم انسانی، ش 3، ص 5ـ26.
افلاطون (1367). دورة آثار افلاطون (محمّدحسن لطفی و رضا کاویانی، مترجمان). تهران: خوارزمی.
جبرئیلی، محمّدصفر (1389). سیر تطوّر کلام شیعه (دفتر دوم: از عصر غیبت تا خواجهنصیر طوسی). تهران: پژوهشگاه فرهنگ و اندیشه اسلامی.
حسینی طهرانی، هاشم (1406 ق). توضیح المراد. تهران: مفید.
ذبیحی، محمّد (زمستان 1383). اتّحاد مفهومی و مصداقی ذات و صفات واجب تعالی از دیدگاه ابنسینا. فصلنامۀ اندیشۀ دینی، ش 13، ص 29-46.
زارعپور، محسن (اسفند 1401). بررسی و تحلیل نظریۀ نفی صفات در مدرسۀ کلامی حلّه. فصلنامۀ تحقیقات کلامی، 10(39)، ص 69ـ87.
سبحانی، محمدتقی؛ و رضایی، محمّدجعفر ( زمستان 1391). مدرسۀ کلامی اصفهان. فصلنامۀ تاریخ فلسفه، 3(11)، ص 111-138.
سعادت مصطفوی، سیدحسن (1393). دروس إلهیات نجات. تهران: پژوهشگاه علوم انسانی و مطالعات فرهنگی.
سهروردی، یحیی بن حبش (1421 ق). مجموعه مصنّفات (هانری کربن و سیّد حسین نصر، بهکوشش). تهران: مؤسّسۀ مطالعات و تحقیقات فرهنگی.
شاهچراغ، سید مسیح؛ و برنجکار، رضا (1395)، الهیات سلبی در مدرسۀ کلامی حلّه، فصلنامۀ تحقیقات کلامی، ش 15، ص 61ـ82.
شوشتری، نوراللّه بن شریف الدین (1392). مجالس المؤمنین. مشهد: بنیاد پژوهشهای اسلامی آستان قدس رضوی.
شهیدی، سعیدهسادات (1388). عینیت مفهومی اوصاف الهی در فلسفة ابنسینا. دوفصلنامة حکمت سینوی، 13(42)، ص 103ـ124.
طوسی، محمّد بن حسن (1424 ق). تلخیص الشّافی (حسین بحرالعلوم، بهکوشش). قم: المحبین.
مفید، محمّد بن محمّد (1413 ق). أوائل المقالات فی المذاهب والمختارات (ابراهیم انصاری، بهکوشش). قم: المؤتمر العالمی للشّیخ المفید.
طباطبائی، محمدحسین (1403 ق). نهایة الحکمة. قم: مؤسّسة النّشر الإسلامی.
علامه حلّی، حسن بن یوسف (1413 ق). کشف المراد فی شرح تجرید الإعتقاد (حسن حسنزاده آملی، بهکوشش). قم: مؤسّسة النّشر الإسلامی.
علیزمانی، امیرعبّاس (1386). سخن گفتن از خدا. تهران: پژوهشگاه فرهنگ و اندیشة اسلامی.
فارابی، محمد بن محمد (1408 ق). المنطقیات (محمّدتقی دانشپژوه، بهکوشش). قم: مکتبة آیة اللّه المرعشی.
فاضل مقداد، مقداد بن عبداللّه (1420 ق). الأنوار الجلالیة فی شرح الفصول النّصیریة (علی حاجیآبادی و عبّاس جلالینیا، بهکوشش). مشهد: مجمع البحوث الإسلامیة.
فاضل مقداد، مقداد بن عبداللّه (1376). شرح باب حادی عشر (حسن مصطفوی، مترجم). تهران: امیرکبیر.
فاضل مقداد، مقداد بن عبداللّه (1422 ق). اللّوامع الإلهیة فی المباحث الکلامیة (سید محمدعلی قاضی طباطبائی، بهکوشش). قم: دفتر تبلیغات اسلامی.
فُلوطین (1366). دوره آثار فلوطین (محمّدحسن لطفی، مترجم). تهران: خوارزمی.
قاضی عبدالجبّار بن احمد (1384 ق). المغنی فی أبواب التوحید والعدل (جورج قنواتی، بهکوشش). قاهره: الدار المصریة.
نصیرالدین طوسی، محمّد بن محمّد (1425 ق). أجوبة مسائل النّصیریة (عبداللّه نورانی، بهکوشش). تهران: پژوهشگاه علوم انسانی و مطالعات فرهنگی.
نصیرالدین طوسی، محمّد بن محمّد (1407 ق). تجرید الإعتقاد (محمدجواد حسینی جلالی، بهکوشش). قم: دفتر تبلیغات اسلامی.
نصیرالدین طوسی، محمّد بن محمّد (1416 ق). شرح الإشارات و التنبیهات. قم: نشر البلاغة.
نصیرالدین طوسی، محمّد بن محمّد (1420 ق). الفصول النّصیریة. در الأنوار الجلالیة فی شرح الفصول النّصیریة (علی حاجیآبادی و عبّاس جلالینیا، بهکوشش). مشهد: مجمع البحوث الإسلامیة.
نصیرالدین طوسی، محمّد بن محمّد (1413 ق). قواعد العقائد (حسن علی خازن، بهکوشش). بیروت: دار الغربة.
هدایتافزا، محمود (1396). استیفای عوامل مهجوریت ایده ترادف مفهومی در باب صفات الهی. پژوهشنامۀ فلسفه دین، 15(30)، ص 233ـ256.
هدایتافزا، محمود (1398). ایدۀ نفی صفات از ذات در آثار اندیشمندان امامیه. فصلنامۀ تحقیقات کلامی، 7(26)، ص 97ـ114.
یاسپرس، کارل (1363). آگوستین (محمّدحسن لطفی تبریزی، مترجم). تهران: خوارزمی.