ابنسینا، حسین بن عبدالله(۱۳۸۱)، الإشارات و التنبیهات، قم، بوستان کتاب.
ــــــــــــــ(۱۳۸۲)، الأضحویه فی المعاد، تهران، شمس تبریزی.
ــــــــــــــ(۱۳۸۵الف)، الهیات نجات، ترجمه و شرح سید یحیی یثربی، قم، بوستان کتاب.
ــــــــــــــ(۱۴۰۰هـ)، رسائل، قم، بیدار.
ــــــــــــــ(۱۴۰۴هـ الف)، الشفاء ـ الهیات، مصحح؛ ابراهیم بیومی مدکور، محقق؛ سعید زائد و دیگران، قم، منشورات مکتبه آیهالله المرعشی النجفی.
ــــــــــــــ(۱۴۰۴هـ ب)، الشفاء ـ المنطق، مصحح؛ ابراهیم بیومی مدکور، محقق؛ سعید زائد و دیگران، قم، منشورات مکتبه آیهالله المرعشی النجفی.
ــــــــــــــ(۱۳۵۹)، عیون الحکمه، تحقیق عبدالرحمن بدوی، بیروت، دار القلم.
ــــــــــــــ(۱۳۶۳)، المبدأ و المعاد، تحقیق عبدالله نورانی، تهران، دانشگاه تهران، چاپ نخست.
ــــــــــــــ(۱۳۶۴)، منطق المشرقیین و القصیده المزدوجه فی المنطق، قم، منشورات مکتبه آیهالله المرعشی النجفی.
ــــــــــــــ(۱۳۷۹)، النجاه من الغرق فی بحر الضلالات، تهران، انتشارات دانشگاه تهران.
ــــــــــــــ(۱۳۸۵ب)، النفس من کتاب الشفا، تحقیق حسن حسنزاده آملی، قم، بوستان کتاب.
ابنمنظور، محمد بن مکرم(۱۹۹۴م)، لسان العرب، بیروت، دار صادر.
اسفراینی نیشابوری، فخرالدین(۱۳۸۳)، شرح کتاب النجاه لابنسینا، تحقیق مقصود محمدی، تهران، انجمن آثار و مفاخر فرهنگی.
بهرامی، مهدی(۱۳۹۸)، «کمال در زیباییشناسی ابنسینا و نقد رویکردهای رایج»، دو فصلنامۀ علمی هستی و شناخت، بهار و تابستان، شماره۱۱، ص209ـ231.
ترابی، نفسیه؛ جوادی، محسن(۱۳۹۱)، «چیستی لذت از منظر ابنسینا و فخر رازی»، مجله نقد و نظر، شماره چهارم، زمستان.
خادمی، عینالله(۱۳۸۹)، «جستاری دربارة چیستی لذت از منظر ابنسینا»، فلسفه و کلام، شماره۱، ص۲۹ـ۵۰.
ربیعی، هادی(۱۳۹۰)، فلسفة هنر ابنسینا، قم، پژوهشگاه فرهنگ و اندیشه.
سلیمانی، فاطمه(۱۳۸۹)، «لذت و الم از نگاه ابنسینا»، حکمت سینوی، شماره ۴۴.
سیوطی، جلالالدین(۱۴۱۸هـ)، همع الهوامع فی شرح جمع الجوامع، بیروت، دارالکتب العلمیه.
شجاعی باغینی، حوریه؛ خادمی، عینالله؛ منصوری نوری، امیرحسین(۱۳۹۷)، «بررسی مواجهة ابنسینا با آراء پیشینیان در باب چیستی لذت»، مجله تاریخ فلسفه، شماره۳، ص۱۲۳ـ۱۴۶.
عمرانیان، سیده نرجس؛ علیزمانی، امیرعباس(۱۳۹۶)، «لذت و معنای زندگی از نگاه ابنسینا»، حکمت سینوی، شماره۵۷، تابستان.
فارابی، محمد بن محمد(۱۹۹۵م)، کتاب السیاسه المدنیه، بیروت، دار و مکتبه الهلال.
فاخوری، حنا؛ جر، خلیل، (۱۳۸۶)، تاریخ فلسفه در جهان اسلامی، مترجمه عبدالمحمد آیتی، تهران، شرکت انتشارات علمی و فرهنگی.
فخر رازی، محمد بن عمر(۱۳۷۳)، شرح عیون الحکمه، تحقیق احمد حجازی سقا، تهران، مؤسسه الصادق.
قریشی بنایی، علی اکبر (۱۳۷۱)، قاموس قرآن، تهران، دار الکتب الاسلامیه.
مفتونی، نادیا(۱۳۹۷الف)، «بررسی تطبیقی نظریه فارابی و بوعلی سینا پیرامون هدفمندی هنر و کارکرد سرگرمی، شگفتی و لذت در آن»، حکمت سینوی، سال22، بهار و تابستان، شماره59، ص۲۷ـ۴۰.
ــــــــــــــ(۱۳۹۷ب)، «ربط و نسبت مفاهیم زیبایی و عشق نزد بوعلی و سهروردی»، فلسفه و کلام، سال51، شماره2، پاییز و زمستان، ص٢٩٥ـ٢۷۹
ــــــــــــــ(۱۳۹۱)، «مفهوم سازی زیبایی از فارابی تا سهروردی»، خردنامه صدرا، شماره68، تابستان، ص۲۵ـ۳۲.
هاشمنژاد، حسین(۱۳۹۲الف)، زیباییشناسی در آثار ابنسینا، شیخ اشراق و صدرالمتألهین، تهران، انتشارات سمت.
ــــــــــــــ(۱۳۹۲ب)، «مبانی فلسفی هنر در آثار ابنسینا»، فصلنامه جاویدان خرد، پاییز و زمستان، شماره ۳۲.
هاشمی، احمد(۱۳۸۱)، جواهر البلاغه، تحقیق جمعی از اساتید حوزه، قم، حوزه علمیه قم.
یثربی، یحیی(۱۳۸۵)، ترجمه و شرح الهیات نجات شیخالرئیس ابوعلی سینا، قم، بوستان کتاب.