Comparison of Ibn Sina's and Jung's Opinions on the Issue of Self-knowledge and Acceptance of Suffering

Document Type : Scholarly Article

Authors

1 Assistant Professor, Department of Philosophy and Islamic Theology, Islamic Azad University, Shiraz, Iran

2 Assistant Professor, Department of Philosophy, Islamic Azad University, Shiraz, Iran.

Abstract

Self-awareness is one of the most important issues that philosophers and psychologists have addressed throughout history with different approaches. Man suffers from the feeling of being disconnected from his own soul; therefore, some of his behaviors are an anxious escape from his inner world, thoughts, or actions. In the intellectual systems of Avicenna and Jung, there is an important place for man and his knowledge of truth, and both have accepted that self-awareness plays a fundamental role in reaching truth. Avicenna is among the first philosophers to raise this issue with a philosophical approach and not a purely moral-religious one. Jung, representing analytical psychoanalysis, also introduces the crisis of self-awareness as the problem of humanity today. In this article, with a descriptive-analytical method aimed at helping humans gain a greater understanding of themselves, their thoughts, feelings, weaknesses, strengths, values, and personal development, we see that both thinkers are looking for a way to free humanity from pain and suffering, and they believe that the more the path to expanding human consciousness is distorted and their vision of themselves and the realities around them is blinded, their lives become more painful. Avicenna's common expression is "self-knowledge," and Jung's expression in analytical psychology is "self-awareness." Although the issue of self-knowledge has been raised by these two thinkers in different forms and methods, such as the sensory-experiential and rational methods, the analysis of both is closely related to the acceptance of the concept of suffering. Avicenna introduces a dimension of the self, calling it "Ipseity," and contrasts it with the essence, which we call the "existential dimension." Since, in Jung's view, we do not encounter such a distinction between the dimension of existence and essence in the conscious self, "individuality" becomes important; therefore, after stating the differences and similarities, it can be said that Avicenna has gone beyond Jung in analyzing self-consciousness.

Keywords

Main Subjects


قرآن مجید
عهد عتیق (تورات)
ابن‌سینا، حسین‌بن‌عبدالله (1375). الإشارات و التنبیهات (خواجه طوسی، به‌شرح) (قطب‌الدین رازی، به‌شرحِ شرح) (3 ج). قم: نشرالبلاغة.
ابن‌سینا، حسین‌بن‌عبدالله (1382). الاضحویة‌ فی المعاد (حسن عاصی، به‌تحقیق). تهران: انتشارات شمس تبریزی
ابن‌سینا، حسین‌بن‌عبدالله (1319). ابن‌سینا و تدبیرالمنـزل (محمـد نجمـی زنجـانی، مترجم). تهران: مجتمع ناشر کتب.
ابن‌سینا، حسین‌بن‌عبدالله (1404الف). التعلیقات (عبدالرحمن بدوی، به‌تصحیح و تحقیق) بیروت: مکتبة الاعلام الاسلامی.
ابن‌سینا، حسین‌بن‌عبدالله ( 1400ق). رسائل ابن‌سینا. قم: بیدار.
ابن‌سینا، حسین‌بن‌عبدالله (1331). رسالة  النفس. (موسی عمید، به‌مقدمه و حواشی). تهران: انجمن آثار ملی.
ابن‌سینا، حسین‌بن‌عبدالله (1404ب). الشفاء (الطبیعیات)، (جلد2). قم: مکتبة آیة الله المرعشی.
ابن‌سینا، حسین‌بن‌عبدالله (1405). عشر قصائد و اشعاره (‌ضمیمه‌ی منطق المشرقیین). قم: انتشارات آیت‌الله مرعشی نجفی.
ابن‌سینا، حسین‌بن‌عبدالله (1371). المباحثات (محسن بیدارفر، به‌تصحیح و تحقیق). قم: انتشارات بیدارفر.
اس. هال، کالوین؛ و ورنون جی، نوردبی (1393). مقدمات روانشناسی یونگ (شهریار شهیدی، مترجم). قم: آینده درخشان. 
براندن، ناتانیل (1373). انسان بدون خویشتن یا روان‌شناسی ازخودبیگانگی (جمال هاشمی، مترجم). تهران: انتشارات حیدری.
پالمر، مایکا (1385). فروید، یونگ و دین (محمد دهگانپور و غلامرضا محمودی، مترجمان) (چاپ اول). تهران: انتشارات رشد.
راسل، برتراند (1373). تاریخ فلسفه غرب. تهران: پرواز.
سهروردی، یحیی‌بن‌حبش (1375). مجموعه مصنفات شیخ اشراق (جلد4). تهران: مؤسسه مطالعات و تحقیقات فرهنگی.
صلیبا، جمیل (1366). فرهنگ فلسفی (منوچهر صانعی دره بیدی، مترجم). تهران: حکمت.
کرین، ویلیام (1396). نظریه‌های رشد مفاهیم و کاربردها (غلامرضا خوی‌نژاد و علیرضا رجایی، مترجمان). تهران: انتشارات رشد.
فخر رازی، محمد‌بن‌عمر (1407ق). المطالب العالیه (جلد2). بیروت: دار الکتاب العربی.
لوکری، فضل‌بن‌محمد (1382). شرح قصیده اسرار الحکمه (الهه روحیدل، به‌کوشش). تهران: مرکز نشر دانشگاهی.
مطهری، مرتضی (1369). فلسفه تاریخ. تهران: صدرا.
ملاصدرا، محمد‌بن‌ابراهیم (1391). رسالة الحشر. تهران: نشر تفرید.
هامفری، نائومی (1385). مدیتیشن (طریقت باطنی) (رضا جمالیان، مترجم). تهران: درسا.
هولیس، جیمز (1392). مرداب روح رنج‌ها حرفی برای گفتن دارند (فریبا مقدم، مترجم). تهران: بنیاد فرهنگ زندگی.
یونگ، کارل گوستاو (1382). انسان امروزی در جست‌وجوی روح خود (فریدون فرامرزی، مترجم). مشهد: انتشارات آستان قدس رضوی.
یونگ، کارل گوستاو (1395). خاطرات، رؤیاها، اندیشهها (پروین فرامرزی، مترجم). مشهد: آستان قدس رضوی.
یونگ، کارل گوستاو (1370). خاطرات رؤیاها اندیشه‌ها (پروین فرامرزی، مترجم) (چاپ اول). مشهد: معاونت فرهنگی آستان قدس رضوی. (باتوجه‌به متفاوت بودن نوبت چاپ و نوع ترجمه دو چاپ ذکرشده‌است.)
یونگ، کارل گوستاو (1402). کتاب سرخ (محمدرضا اخلاقی‌منش، مترجم). تهران: جامی.
یونگ، کارل گوستاو (1386). روان‌شناسی ضمیر ناخودآگاه (محمدعلی امیری، مترجم). تهران: شرکت انتشارات علمی.
یونگ، کارل گوستاو (1397). مراقبه و آرامش درون (محمدباقر اسماعیل‌پور و فرنـازگنجی، مترجمان). تهران: جامی.
یونگ، کارل گوستاو (1378). ‌روان‌شناسی ضمیر ناخودآگاه (محمدعلی امیری، مترجم).: شرکت انتشارات علمی فرهنگی.
Cahvin, S, Hall. (1973). A primer of Jungian Psychology. New York: Taplinger Pub. Co. in English. lnnercity books.
Dourley, John. (2006). Jung and the Recall of the Gods. Jungian Theory and Practice, Vol. 31(18) , 43-61.
Gilleard, C. (2018). Suffering: The darker side of ageing. Journal of Aging Studies, (44), 28-33.
Jung. C. G. (1974). The Analysis of  Dreams .New Jersay:Princeton University Press.
Jung. C. G. (2017). Modern Man in Search of a Soul. London: Published by Martino Fine Book.
Jung, Carl G (1968). Man and his symbols. New York: Random House Publishing Group.
Lukas, E. (1989). Psychologische Vorsorge (Psychological Ministry). Freiburg: Herder.
Marshall, M. (2011). Prism of Meaning: Guide to the Fundamental Principles of Viktor E. Frankl’s Logotherapy. Otawa: Otawa Institute of Logotherapy.
Tate, T., & Pearlman, R. (2019). What we mean when we talk about suffering—and why Eric Cassell should not have the last word, Perspectives in biology and medicine, 62(1), 95-110.