Investigating Relationship between the Soul and the Body in the Process of Perfection from Ibn Sina's Perspective with Focusing on the Eyniyyeh_Ode

Document Type : Scholarly Article

Authors

1 Professor, Department of Islamic Philosophy and Theology, Shahid Rajaee University, Tehran, Iran.

2 . MA in Philosophy and Theology, Shahed University, Tehran, Iran.

3 Ph.D. student in Philosophy and Theology, Shahid Rajaee University, Tehran, Iran.

Abstract

The Eyniyyeh_Ode , one of Avicenna's allegorical and poetic works, is a philosophical piece that examines the relationship between the soul and the body and analyzes its various aspects. This work outlines three stages in the soul's journey toward perfection. The first stage focuses on the connection between the soul and the body, explaining the philosophical foundations of this bond. These foundations highlight the body's essential role as an instrument for the soul's initial activities in its journey toward perfection. The second stage addresses the dual nature of the body. On the one hand, the soul is inclined toward the body, distancing itself from the Gnostic school that devalues the body. On the other hand, due to the soul's intrinsic attraction to intellect, it perceives the body as a limiting factor and distanced from  it. This duality illustrates the complex interaction between the soul and the body. The third stage pertains to the soul's detachment from the body and its ascension, symbolizing the soul's ultimate liberation from physical constraints and its attainment of absolute intellectual perfection.The present article aims to thoroughly examine each stage through analyzing its underlying philosophical principles. The research method employed is descriptive-analytical and is based on an interpretation of Avicenna's philosophical works.

Keywords

Main Subjects


قرآن کریم
آرضایی، حامد (1399). ابن‌سینا و هراس از مرگ تصحیح یک اشتباه درباره‌ی تک‌نگاری منسوب‌به ابن‌سینا. حکمت سینوی، 24 (64)، 77-93.
اخوان الصفاء (1412). رسائل اخوان الصفا.  بیروت: الدار الاسلامیه.
ابن‌سینا، حسین‌بن‌عبدالله (1375). الإشارات و التنبیهات (نصیرالدین الطوسی و قطب‌الدین الرازی، به‌شرح). قم: نشر البلاغة.
ابن‌سینا، حسین‌بن‌عبدالله (1426). القانون فی الطب. بیروت: دار احیاء تراث العربی.
اشکوری، محمدبن‌علی (1378). محبوب ‌القلوب. تهران: مرکز پژوهشی میراث مکتوب.
بدوی، عبدالرحمن (1974/1353ش). أفلاطون فی الإسلام. ت‍ه‍ران‌: مؤسسه‌ی مطالعات اسلامی دانشگاه تهران ـ دانشگاه مک‌گیل.‏
 بغدادی، ابوالبرکات (1373). المعتبر فی الحکمة. حیدرآباد دکن: دائرة‌المعارف‌ العثمانیة (افست اصفهان: انتشارات دانشگاه اصفهان).
توحیدی، ابوحیان ( 1992). المقابسات (حسن السندوبی، به‌چاپ). کویت: دار سعاد الصباح.
رازی، محمد‌بن‌زکریا (1422). الحاوی فی ‌الطب (هیثم خلیفة طعیمى‏، به‌‌چاپ). بیروت: دار احیاء تراث‌ العربی.
رازی، محمد‌بن‌زکریا (2005). رسائل فلسفیة (پل کراوس، به‌چاپ). دمشق: نشر بدایات.
سهروردی، یحیی‌بن‌حبش (1372). مجموعه‌ مصنفات شیخ اشراق. تهران: مؤسسه‌ی مطالعات و تحقیقات فرهنگی.
سجستانی،  ابوسلیمان (2004). صوان الحکمة (منسوب‌به ابوسلیمان سجستانی) (عبدالرحمن بدوی، به‌چاپ) پاریس: دار بیبلیون.
صدرالدین شیرازی، محمدبن‌ابراهیم (ملاصدرا) (1380). المبدأ و المعاد (جلال‌الدین آشتیانی، به‌چاپ). قم: دفتر تبلیغات حوزه‌ی علمیه‌ی قم.
طبری، علی‌بن‌سهل (1423).  فردوس الحکمة.  بیروت: دار الکتب العلمیة.
 غزالی، ابوحامد محمدبن‌محمد (2006). احیاء علوم‌الدین (محمد وهبی سلیمان و اسامة عمورة، به‌چاپ). دمشق: دار الفکر.
فارابی، ابونصر محمد (1968). آراء اهل المدینة الفاضلة. (البیر نصری نادر، به‌چاپ). بیروت: دارالمشرق.
 فارابی، ابونصر محمد (1964). السیاسة المدنیة (فوزی متری نجّار، به‌چاپ). بیروت: المطبعة الکاتولیکیة.
فارابی، ابونصر محمد (1405). فصول منتزعة (فوزی متری نجّار، به‌چاپ). بیروت: دار المشرق (افست تهران: الزهرا).
فراهیدی، خلیل‌بن‌احمد  (1409).  کتاب العین. قم: دار الهجرة.
کندی، یعقوب‌بن اسحق (1997/1418). فی الحیلة لدفع الاحزان (در «رسائل فلسفیة للکندی و الفارابی و ابن‌باجه و ابن‌عدی») (عبدالرحمن بدوی، به‌چاپ). بیروت.: دار الاندلس.
مسکویه، احمدبن‌محمد (1398). تهذیب‌الاخلاق (ابن‌الخطیب، به‌چاپ). قاهره: مکتبة الثقافة الدینیة.
مقالات فلسفیة لمشاهیر المسلمین و النصاری (ابن‌سینا، فارابی، ارسطو، افلاطون....) (1985).  (لویس شیخو، به‌چاپ). قاهره: دار العرب للبستانی.
Aristoteles (1934). Nicomachean Ethics (Loeb Classical Library) (Harris Rackham, Trans). Cambridge:  Harvard University Press.
Mitsis, Phillip (2012). When Death Is There, We Are Not: Epicurus on Pleasure and Death, in “The Oxford Handbook of Philosophy of Death” (Ben Bradley Fred Feldman and Jens Johansson, Ed).   New York: Oxford University Press.
Plato (1997). Complete Works. (John M. Cooper, Ed). Indianapolis/Cambridge: Hackett Publishing Company.
Long, A. A. (2002). Epictetus (a Stoic and Socratic Guide to Life). Oxford: Clarendon Press.