The Problem of Life in Avicenna’s Philosophy: A Critical Assessment of Tawara’s Viewpoint

Document Type : Scholarly Article

Authors

1 Assistant Professor, Department of Islamic Philosophy and Wisdom, Shahed University, Tehran, Iran.

2 Phd Student of Islamic Philosophy and Theology, Department of Islamic Philosophy and Theology, University of Religions and Denominations, Qom, Iran.

Abstract

The concept of life is a contentious interdisciplinary issue that has intrigued scholars, with philosophers offering their perspectives. Avicenna is one of the first philosophers who delved into the fundamental problem of defining life in his works. Tawara as one of the few scholars who have paid attention to this matter in Avicenna’s philosophy, without considering the fundamental problem of the definition of life, has come to this conclusion that Avicenna initially defines life as nutrition and growth and as a result classifies plants as living beings. But, in the course of his intellectual evolution, by presenting another definition of life, identifying it with perception and voluntary movement, he deviates from this viewpoint and excludes plants from the living beings. Using conceptual and textual analysis, we critique Tawara's view on three fronts: an incomplete reading of Avicenna's texts, neglecting the fundamental problem of the definition of life, and the absence of historical evolution in Avicenna's perspective on life. Upon a broader examination of Avicenna's philosophical works, it becomes evident that Avicenna doesn’t propose just two definitions for life, as Tawara suggests. Instead, he presents five distinct definitions in his works. These definitions don't represent an evolutionary process but rather highlight the persistent challenge Avicenna faced throughout his intellectual journey in defining life. 

Keywords

Main Subjects


ابن ‏سینا، حسین بن عبدالله (1363). المبدأ و المعاد (عبدالله نورانی، به‌اهتمام). تهران: مؤسسۀ مطالعات اسلامی.
ابن ‏سینا، حسین بن عبدالله (1379). النجاة من الغرق فی بحر الضلالات‏ (محمدتقی دانش‌پژوه، مقدمه‌نویس و مصحح). تهران: دانشگاه تهران.
 ابن ‏سینا، حسین بن عبدالله (1400). رسائل ابن‏ سینا (1ج). قم: بیدار.
 ابن‏سینا، حسین بن عبدالله (1404ق-الف). الشفاء (الإلهیات). قم: مکتبة آیت‌الله العظمی المرعشی النجفی.
ابن ‏سینا، حسین بن عبدالله (1404ق-ب). الشفاء (الطبیعیات) (جلد 2. فی النبات). قم: مکتبة آیت‌الله العظمی المرعشی النجفی.
ابن‏ سینا، حسین بن عبدالله (1404ق-ج). الشفاء (الطبیعیات) (جلد 2. النفس). قم: مکتبة آیت‌الله العظمی المرعشی النجفی.
 ابن‏ سینا، حسین بن عبدالله (1405ق). الشفاء: المنطق. قم: مکتبة آیت‌الله العظمی المرعشی النجفی.
 ابن‏ سینا، حسین بن عبدالله (1953). رسائل ابن‏ سینا (2ج) (حلمی ضیاء اولکن، به‌اهتمام). استانبول: دانشکدۀ ادبیات استانبول.
 ابن ‏سینا، حسین بن عبدالله (1978). الإنصاف: شرح کتاب حرف اللام‏. در: ارسطو عند العرب (عبدالرحمان بدوی، به‌کوشش). کویت: وکالة المطبوعات. ص. 22-35.
 ابن‏ سینا، حسین بن عبدالله (1984). رسالة فی الأدویة القلبیة. در: من مؤلفات ابن‏ سینا الطبیة (محمد زهیر البابا، دراسة و تحقیق). حلب: جامعة حلب، معهد التراث العربی. ص. 209-294.
 ابن‏ سینا، حسین بن عبدالله (2005). القانون فی الطب. بیروت: دار الإحیاء التراث العربی.
 ابن‏ سینا، حسین بن عبدالله (2007). مبحث عن القوی النفسانیة: فی أحوال النفس. در: رسالة فی النفس و بقائها و معادها مع ثلاث رسائل فی النفس لإبنسینا (احمد فؤاد الأهوانی، تحقیق و دراسة). پاریس: دار بیبلیون.
Aristotle (1995). The Complete Works of Aristotle (Jonathan Barnes, Editor). Princeton: Pronceton University Press.
Gayon, J. (2010). Defining Life: Synthesis and Conclusions. Origins of Life and Evolution of Biospheres, Springer Science+Business Media, 40(2), 231-244.
Gutas, D. (2014). Avicenna and the Aristotelian Tradition: Introduction to Reading Avicenna’s Philosophical Works. Leiden: Netherland: Brill.
Mansion, S. (1973). Deux Définitions Différentes de la vie Chez Aristote?. Revue Philosophique de Louvain, Quatrième Série, Tome 71, 11, 425–450.
Tawara, A. (2014). Avicenna’s Denial of Life in Plants. Arabic Sciences and Philosophy. Cambridge University Press. 24, 127-138.