Identity and Semantic Synonymy As Avicenna's Innovative Theory in The Problem of Being Impossible in Abstraction Plurality of the Unit in Al-Ta'liqat

Document Type : Scholarly Article

Authors

1 Assistant professor of islamic philosophy and wisdom in university of sistan and baluchestan

2 assistance professor of islamic philosophy in university of sistan and baluchestan

3 prof student

Abstract

Avicenna has provided a solution to the problem of abstraction plurality of the unit. In order to eliminate problems such as pluralityin the divine essence and abstraction pluralityfrom the unit, he must first solve the problem of pluralityin Properties. Unlike theologians, he believes in the identity of essence with Properties and the identity of Properties with Properties. And he believes that the divine essence, in terms of example and concept, is the same as his knowledge, and his knowledge is the same as his power, and his power is the same as his will. And this approach is based on the Assumption that it is impossible to abstract pluralconcepts from an example that is simple in all respects. With the analytical-rational method based on comments, it is concluded that Avicenna for run away from the problem of abstraction pluralityfrom the unit, tries to eliminate the plurality in essence by preserving the attribution of Properties to the God by believing in the semantic synonymy of Properties with essence and Properties with Properties. Despite the belief in the innovativeness and importance of Avicenna's view, this view faces criticism That One of them is the neglect of emphasizing the conceptual differences between Properties due to the importance of diversity and multiplicity and function of divine attributes.     

Keywords


ابن­سینا(1381)، الإشارات و التنبیهات، تحقیق مجتبی زارعی، قم، بوستان کتاب.
ــــــــــــــ(1383)، الهیات دانشنامه علایی، با مقدمه و تصحیح محمد معین‏، همدان، دانشگاه بوعلی همدان.
ــــــــــــــ(1404هـ.الف)، الشفاء ـ الالهیات، مقدمه ابراهیم مدکور، تصحیح الأب قنواتی و سعید راید، قم، مکتبه آیه الله المرعشی.
ــــــــــــــ(1404هـ. ب)، التعلیقات، تحقیق عبدالرحمن بدوى، بیروت، مکتبه الأعلام الإسلامى.
ــــــــــــــ(1391)، التعلیقات، مقدمه و تحقیق سیدحسین موسویان، تهران، مؤسسه پژوهشی حکمت و فلسفه ایران.
ــــــــــــــ(بی‌تا)، رسائل ابن‌سینا، قم، بیدار.
ــــــــــــــ(1371)، المباحثات، تحقیق محسن بیدارفر، قم، بیدار.
ــــــــــــــ(1363)،  المبدأ و المعاد، به اهتمام عبدالله نورانى، ‏تهران، نشر مؤسسه مطالعات اسلامى.
ــــــــــــــ(1379)، النجاه، تصحیح محمدتقی دانش‌پژوه، تهران، دانشگاه تهران.
جوادی­آملی، عبدالله(1386)، رحیق مختوم، قم، اسراء.
صدرالمتألهین(1981م)، الحکمه المتعالیه فى الأسفار العقلیه الاربعه، بیروت، دار احیاء التراث.
ــــــــــــــ(1404هـ)، شرح الهدایه الأثیریه، بیروت، التاریخ العربی.
ــــــــــــــ(1363)، المشاعر، تهران، کتابخانه طهوری.
مجلسی، محمد باقر(1404هـ)، بحارالانوار، بیروت، مؤسسه­ الوفاء.
مطهری، مرتضی(1373)، شرح منظومه، تهران، صدرا.