Investigating pleasure quiddity through components and the position of its design in the Avicenna philosophy

Document Type : Original Article

Authors

1 culture, art and communication Research institute

2 Shahid Rajaee University

Abstract

In various works of Ibn Sina, there are a number of scattered topics about the subject of pleasure. One of those topics is the definition of pleasure that needs to be thoroughly reviewed in order to achieve a coherent vision. In this paper, we will explore two ways to explore pleasure quiddity: One is through the classification of the six definitions based on the discussion of which each definition is expressed under it; another by examining the terms used in the definitions. These two methods bring us closer to the better understanding of Avicenna's vision. The first way leads us to the conclusion that the structure of definitions differs according to its subject. With regard to various structures, Ibn Sina has introduced various definitions for various purposes. However, we conclude from the second method that Ibn Sina's view of pleasure is a unitary and coherent viewpoint, because with the use of components such as "perception" and "proper" that constitute the core of all definitions, all the definitions They have a lexical and conceptual harmony

Keywords


 ابن‌سینا، حسین بن عبدالله(1375). الإشارات و التنبیهات، قم‏: نشر البلاغه.
ــــــــــــــ(1382). الاضحویه فى المعاد(تحقیق حسن عاصى)، تهران: شمس تبریزى.
ــــــــــــــ(1383الف). الهیات دانشنامه علائى(تصحیح محمد معین)، همدان: دانشگاه بوعلى سینا.
ــــــــــــــ(1391). التعلیقات(تحقیق و تصحیح سیدحسین موسویان)، تهران: مؤسسه پژوهشی حکمت و فلسفه ایران.
ــــــــــــــ(1404الف). رساله فی الأدویه القلبیه(جزء الثالث من مؤلفات ابن‏سینا الطبیه)، بی‎جا، بی‎نا.
ــــــــــــــ(1383ب). رساله نفس(تصحیح موسى عمید)، همدان: دانشگاه بوعلى سینا.
ــــــــــــــ (1404ب). الشفاء(الالهیات)(تصحیح سعید زاید)، قم‏: مکتبه آیه الله المرعشى.
ــــــــــــــ(1404ج). الشفاء(الطبیعیات)(تصحیح سعید زاید)، قم‏: مکتبه آیه الله المرعشى.
ــــــــــــــ(1363). المبدأ و المعاد(به کوشش عبداللّه نورانى)، تهران: مؤسسه مطالعات اسلامى‏ دانشگاه مک‏گیل‏ با همکارى‏ دانشگاه تهران‏.
ــــــــــــــ(1379). النجاه من الغرق فى بحر الضلالات(تصحیح محمدتقی دانش‎پژوه)، تهران: دانشگاه تهران.
امین‌رضوی، مهدی(1377). سهروردی و مکتب اشراق(مترجم مجدالدین کیوانی)، تهران: نشر مرکز.
خادمی، عین‎الله(1389). «جستاری دربارة چیستی لذت از منظر ابن‌سینا»، فلسفه و کلام اسلامی، 43(1)، ص29ـ50.
ــــــــــــــ(بهار 1392). «چیستی و انواع لذت از منظر سهروردی»، پژوهشهای فلسفی کلامی، ص75ـ98.
ــــــــــــــ(1386). «رازستانی و رمزگشایی اختلاف دیدگاه‌های شیخ‎الرئیس دربارۀ نظام فیض»، فصلنامۀ اندیشۀ دینی دانشگاه شیراز، ص67ـ90.
ــــــــــــــ و مرتضی حامدی(پاییز 1390). «لذت و الم اخروی در فلسفة سینوی»، آینه معرفت، 11(3)، ص8ـ30.
ذبیحی، محمد(1392)، داوریها، شناختشناسی و نظام نوری در فلسفه اشراق، تهران: سمت.
ــــــــــــــ(1383)، «وجود در فلسفه ابن سینا»، دانشکده ادبیات و علوم انسانی دانشگاه اصفهان, 2(39)، ص87ـ116.
سلیمانی، فاطمه(1389). «لذت و الم از نگاه ابن‌سینا»، دو فصلنامه علمی ـ پژوهشی حکمت سینوی (مشکوه النور)، 14(44)، ص5ـ23.
سهروردی، شهاب‌الدین(1393). الحکمه الاشراقیه المجموعه الکامله لمصنفات شهابالدین یحیی السهروردی، تصحیح و مقدمه محمد ملکی‌(جلال‌الدین)، تهران: پژوهشگاه علوم انسانی و مطالعات فرهنگی و قم، انتشارات دانشگاه ادیان و مذاهب.
ــــــــــــــ(1373). مجموعه مصنفات شیخ اشراق، تصحیح و مقدمه سیدحسین نصر، تهران: پژوهشگاه علوم انسانی و مطالعات فرهنگی، ج3.
ــــــــــــــ(1375). مجموعه مصنفات شیخ اشراق، تصحیح و مقدمه هانرى کربن و سید حسین نصر و نجفقلى حبیبى،‏ تهران: مؤسسه مطالعات و تحقیقات فرهنگى.‏
شجاعی‌باغینی، حوریه و ‌عین‌الله خادمی و امیرحسین منصوری‌نوری(زمستان 1397). «بررسی مواجهه ابن‌سینا با آراء پیشینیان در باب چیستی لذت»، تاریخ فلسفه، 9(3)، ص123ـ147.
طوسى، خواجه نصیرالدین(1375). شرح الإشارات و التنبیهات للمحقق الطوسى، قم‏: نشر البلاغه.
نوربخش، سیماسادات(1388). «مبانی معرفت‌شناسی حکمت اشراق سهروردی»، حکمت و فلسفه، 5(1)، ص31ـ47.